Mercedes 307D

Alle mercedes modellen.

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Bericht 02 Apr 2021 19:40

Mercedes 307D

Hallo
Ik heb een andere motor ingebouwd in mijn Mercedes 307 Diesel uit 1979, het is een type 616.
Deze liep slecht en veel te snel stationair en heb de brandstofpomp van de oude motor geprobeerd maar dat was een heel ander type en liep daar ook niet goed op. Dus de originele pomp uitelkaar gehaald en kwam een lek membraam tegen en heb die nu vernieuwd. Hij loopt nu veel beter maar stationair zo ongeveer half gas dus ook weer veel te snel. In tegenstelling van de originele motor zitten bij deze motor 2 smoorkleppen in de luchtinlaat wat bij de eerste gewoon open was.
Wie kan mij uitleggen wat hier nu verkeerd kan zijn?
mvg Piet

Bericht 03 Apr 2021 18:32

Re: Mercedes 307D

Op de motor met smoorkleppen in de inlaat hoort een vacuüm geregelde brandstofpomp. De aanslag van de klep in het inlaatkanaal bepaald het stationair toerental. Het klopt idd dat dit niet goed is te regelen wanneer het membraan in de brandstofpomp lek is, dan smoor je wel de zuurstof, maar wordt de hoeveelheid brandstof die er bij hoort niet goed geregeld.
Als je een open inlaat hebt, wordt alles direct op de brandstofpomp geregeld en is dit, voor zover mij bekend, een ander type pomp zonder vacuüm regeling.

Het stationair toerental moet dus af te stellen zijn met de schoef bij de smoorklep. Daar zal ook je gastang aan zitten vanaf het gaspedaal en eventueel een kabel van de koudloop toerental. Het kan zijn dat wanneer de klep niet goed tegen de aanslagbout van stationair komt er misschien iets mis is met de lengte danwel afstelling van de gassang vanaf het pedaal.

Is de motor met een sleutelstart of met een trekstarter?

De werking van het membraan is te controleren door het losdraaien van de vacuümslang, de stopzethevel naar voren duwen tegen de veerkraacht in, duim op de aansluiting van de vacuümleiding en de hevel loslaten. Deze mag deels terugveren, maar niet door blijven gaan tot het eind. Als je een vacuüm meter hebt, kun je op dezelfde manier ook kijken of het nieuwe membraan goed (gemonteerd) is, alleen weet ik zo de waarde niet waarop de meter moet blijven staan.

Heel verhaal, hoop dat deze info iets helpt, maar op afstand iets bepalen is lastig
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
ZONDER SJOEMELSOFTWARE, ZONDER TERUGROEPACTIE, MINIMALE FIJNSTOF UITSTOOT
.
IK FAAL NIET, HEB 10.000 MANIEREN GEVONDEN DIE NIET WERKEN
Gebruikers-avatar

Bericht 04 Apr 2021 09:26

R&J schreef:Op de motor met smoorkleppen in de inlaat hoort een vacuüm geregelde brandstofpomp. De aanslag van de klep in het inlaatkanaal bepaald het stationair toerental. Het klopt idd dat dit niet goed is te regelen wanneer het membraan in de brandstofpomp lek is, dan smoor je wel de zuurstof, maar wordt de hoeveelheid brandstof die er bij hoort niet goed geregeld.
Als je een open inlaat hebt, wordt alles direct op de brandstofpomp geregeld en is dit, voor zover mij bekend, een ander type pomp zonder vacuüm regeling.

Het stationair toerental moet dus af te stellen zijn met de schoef bij de smoorklep. Daar zal ook je gastang aan zitten vanaf het gaspedaal en eventueel een kabel van de koudloop toerental. Het kan zijn dat wanneer de klep niet goed tegen de aanslagbout van stationair komt er misschien iets mis is met de lengte danwel afstelling van de gassang vanaf het pedaal.

Is de motor met een sleutelstart of met een trekstarter?

De werking van het membraan is te controleren door het losdraaien van de vacuümslang, de stopzethevel naar voren duwen tegen de veerkraacht in, duim op de aansluiting van de vacuümleiding en de hevel loslaten. Deze mag deels terugveren, maar niet door blijven gaan tot het eind. Als je een vacuüm meter hebt, kun je op dezelfde manier ook kijken of het nieuwe membraan goed (gemonteerd) is, alleen weet ik zo de waarde niet waarop de meter moet blijven staan.

Heel verhaal, hoop dat deze info iets helpt, maar op afstand iets bepalen is lastig

Bedankt voor je snelle reactie.
Hij heeft een trekstarter. Ik begin me af te vragen of ik misschien bij het aansluiten van de vacuumslangen me vergist heb en hoop dat jij het weet. De vacuumleiding vanaf de vacuumpomp heb ik aan de buitenzijde van de luchtinlaat gezet en de leiding komende van de brandstofpomp aan de motorzijde. Toen ik de motor ophaalde waren die leidingen gesloopt.

Bericht 04 Apr 2021 10:59

Als het goed is zit er bij de smoorklep in het inlaatkanaal de aansluiting van de vacuümslang vanaf de brandstofpomp, volgens mij aan de onderkant van de venturi. Vanaf de vacuümpomp zit de leiding op het inlaatspruitstuk ergens tussen smoorklep en motorblok, maar niet direct in de venturi waar de smoorklep of gasklep gemonteerd zit.
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
.
Gebruikers-avatar

Bericht 04 Apr 2021 13:10

R&J schreef:Als het goed is zit er bij de smoorklep in het inlaatkanaal de aansluiting van de vacuümslang vanaf de brandstofpomp, volgens mij aan de onderkant van de venturi. Vanaf de vacuümpomp zit de leiding op het inlaatspruitstuk ergens tussen smoorklep en motorblok, maar niet direct in de venturi waar de smoorklep of gasklep gemonteerd zit.

Ik ga kijken en vermoedt dat ik het verkeerd om gedaan heb. Morgen ga ik het proberen heb nu mijn paaskostuum aan :D :D
Ik laat het weten of het resultaat heeft.
Bedankt.

Bericht 04 Apr 2021 13:52

Succes, we lezen het wel weer of het gelukt is en anders puzzelen we nog even door.

pietpruttel schreef: heb nu mijn paaskostuum aan :D :D
paaskostuum :shock: ? speel je voor paashaas?

Fijne paasdagen verder

Groeten.,
Reinier
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
.
Gebruikers-avatar

Bericht 05 Apr 2021 10:40

R&J schreef:Succes, we lezen het wel weer of het gelukt is en anders puzzelen we nog even door.

pietpruttel schreef: heb nu mijn paaskostuum aan :D :D
paaskostuum :shock: ? speel je voor paashaas?

Fijne paasdagen verder

Groeten.,
Reinier

Goedemorgen
Mijn hazenoren heb ik even afgedaan en heb de vacuumleidingen losgehaald maar die hebben verschillende maten banjobouten dus verwisselen kan eigenlijk niet. Heb wel de vacuumleiding vanaf de vacuumpomp even losgehaald en spruitstuk afgedopt maar er verandert niks, loopt dus nog half gas ongeveer.
Jammer want ik dacht daar heb ik zitten knoeien maar helaas toch goed gedaan blijkbaar. :?
Ik hoop dat je nog andere opties kan bedenken want ik weet het niet meer.
mvg Piet

Bericht 05 Apr 2021 11:20

Je bent er wel zeker van dat de gasklep in de inlaat goed tegen de stationairschroef komt en dat de klep goed sluit ?
Is het inlaatspruitstuk los geweest en zit alles weer goed dicht en kan hij geen valse lucht aanzuigen (pakkingen lek) ?zitten er op het inlaatspruitstuk geen verborgen aansluitingen voor andere types auto die niet zijn afgedopt?
Je zou nog een test kunnen doen met de aansluiting naar de vacuümpomp ook afdichten, maar de kans dat daar het probleem in zit is niet erg groot.

Een test wat ik zelf nog niet uitgeprobeerd heb:
Is de werking van het nieuwe membraan okay? Je zou de stopzetkabel los kunnen halen en de vacuüm leiding op de brandstofpomp, duw de hevel tegen de veerkracht in en doe de duim op de aansluiting van vacuümleiding en laat de hevel los. Deze mag dan niet helemaal terug gaan, maar moet door het vacuüm blijven staan, zal eerst iets terugveren, maar niet helemaal. Je kunt de test ook met een vacuümmeter doen, weet alleen zo niet wat de waarde op de meter dan is. Deze test kreeg ik van iemand een keer door toen we ook een vergelijkbaar probleem hadden met een Mercedesmotor,maar hadden we de achterdeksel van de pomp al los en ontdekt dat het membraan gescheurd was.
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
.
Gebruikers-avatar

Bericht 05 Apr 2021 14:04

Je bent er wel zeker van dat de gasklep in de inlaat goed tegen de stationairschroef komt en dat de klep goed sluit ?
Is het inlaatspruitstuk los geweest en zit alles weer goed dicht en kan hij geen valse lucht aanzuigen (pakkingen lek) ?zitten er op het inlaatspruitstuk geen verborgen aansluitingen voor andere types auto die niet zijn afgedopt?
Je zou nog een test kunnen doen met de aansluiting naar de vacuümpomp ook afdichten, maar de kans dat daar het probleem in zit is niet erg groot.

Een test wat ik zelf nog niet uitgeprobeerd heb:
Is de werking van het nieuwe membraan okay? Je zou de stopzetkabel los kunnen halen en de vacuüm leiding op de brandstofpomp, duw de hevel tegen de veerkracht in en doe de duim op de aansluiting van vacuümleiding en laat de hevel los. Deze mag dan niet helemaal terug gaan, maar moet door het vacuüm blijven staan, zal eerst iets terugveren, maar niet helemaal. Je kunt de test ook met een vacuümmeter doen, weet alleen zo niet wat de waarde op de meter dan is. Deze test kreeg ik van iemand een keer door toen we ook een vergelijkbaar probleem hadden met een Mercedesmotor,maar hadden we de achterdeksel van de pomp al los en ontdekt dat het membraan gescheurd was.[/quote]

Morgen een nieuwe dag met nieuwe kansen. Ik ga alles uitproberen en nogeens goed bekijken. Ik heb eerder ook al de brandstofpomp gewisseld maar daarvan was waarschijnlijk ook het membraam stuk want met die rookte heel erg witte rook en liep ook veel te snel wat hij ook zo deed op de originele pomp waarvan ik nu dus het membraam van vernieuwd heb. Maar het hoge toerental had hij dus op beide pompen. Zo zou je dus denken aan bv het spruitstuk/inlaat.
Gebruikers-avatar

Bericht 05 Apr 2021 18:51

Dan maar eens met remmenreiniger aan de gang langs het inlaatspruitstuk. Als het ergens lekt merk je dat wel aan het tierental. Lekt het niet dan wordt het in ieder geval wat schoner.
-----------------------
Groetjes,
Jan

Bericht 06 Apr 2021 16:58

De test met remmenreiniger werkt mooi, maar kijk uit dat je niet te veel ineens spuit. Je zei dat de motor al zo'n beetje half gas loopt, is er dan een plek waar hij de remmenreiniger ook nog volop mee kan zuigen, heb je kans dat hij wel heel hard gaat lopen
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
.
Gebruikers-avatar

Bericht 07 Apr 2021 15:03

De test met de remmenreiniger heeft ook niets opgeleverd maar ik heb nu een beetje met het gaspedaal zitten spelen en bij wat dieper gaspe3daal intrappen gaat hij ook weer slechter lopen en dus dan ook langzamer.
Ik denk dat ik het spruitstuk/luchtinlaat en brandstofpomp er maar afgooi en die van mijn blok wat er in zat op ga zetten. Deze had geen smoorkleppen en mis ik dat stuk ellende.
Het lijkt me geen nut meer te hebben om zo door te gaan met zoeken. Het motorblok wat erin zat liep perfect totdat ik er mee richting RDW Almelo ging en er bij Hardenberg een hevig geratel ontstond en hij op 3 cilinders ging lopen, een afgebroken klep wat mijn pret verziekte. Helaas heb ik hetzelfde gehad met een Vw LT dus het Duitse spul moet mij wel hebben.
Het bordje te koop staat al klaar.

Maar wel bedankt voor het meedenken dat had ik even nodig maar ik ga dus nu voor het omwisselen van pomp en inlaat.
Gebruikers-avatar

Bericht 16 Apr 2021 20:12

Heugelijk nieuws
De motor loopt, ik heb de brandstofpomp met het bijbehorende luchtinlaat/spruitstuk gemonteerd welke van de originele motor afgekomen is die er oorspronkelijk inzat. Die motor liep goed totdat hij stuk liep. Nu moet ik de pomp nog exact afstellen maar er zal niet heel veel naast staan want heb er een stukje meegereden en rijdt niet verkeerd.
Ik ben weer blij met dit resultaat en had dat veel eerder moeten doen.

Nogmaals ieder bedankt voor het meedenken. :)

Bericht 19 Apr 2021 15:59

Mooi werk en hopelijk veel pechvrije kilometers te gaan
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
.
Gebruikers-avatar

Bericht 19 Apr 2021 19:45