NesteMy fossielvrije diesel
Ik rijd inmiddels alweer een poosje rond op NesteMy fosielvrije diesel (HVO100).
Zowel met mijn personenauto (Mercedes C200 CDI) als met ons bussie.
In het begin was ik wat terughoudend, omdat de prijs nogal aan de hoge kant was en deed ik het alleen in mijn bussie, maar inmiddels sinds een aantal maanden is de prijs nog maar een paar cent hoger dan premium diesel wat ik daarvoor altijd al tankte (V-Power / Excellium) dus tank ik het nu voortaan ook in mijn personenauto. Ik betaal 1,62 voor een liter.
https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel
Voordelen van het rijden op deze diesel;
Starten gaat meteen bij de eerste slag vd startmotor. Je raakt de sleutel aan na het voorgloeien en de motor loopt al. Totaal geen reuk of stank uit de uitlaat. Pas als je met je neus bij de uitgang van de uitlaat gaat hangen ruik je (naast de warmte) een héle lichte verbrandingslucht, maar het mag geen naam hebben.
De uitlaat rookt of walmt dus ook totaal niet. Ideaal dus bij het parkeren en wegrijden uit mijn stalling. Je ruikt dus helemaal niks binnen. De motor loopt veel rustiger, stiller en mooier. Verbruik en prestaties zijn gelijk aan 'gewone' diesel. Dus niet zuiniger, schadelijker of minder/meer vermorgen. Nog een voordeel is dat deze brandstof eruit ziet als water (kraakhelder dus) en ook naar water ruikt. (geen geur eraan). Het tanken gaat ook supersnel omdat het totaal niet schuimt en je je tank dus met veel hogere druk kunt vullen.
Maar uiteindelijk het mooier lopen, het meteen starten en vooral 0,0 stank en rook zijn voor mij de reden dat ik deze diesel gebruik naar volle tevredenheid.
Sinds een paar maanden nu dus ook in mijn personenauto en hier hetzelfde resultaat. Een prachtig mooi rustig lopende motor en geen diesellucht meer.
Er zijn ook mensen die het gebruiken voor hun standkachel omdat het totaal niet ruikt
Wij hebben het geluk dat we vlakbij onze woonplaats een NesteMy tankstation hebben, maar echt heel veel zijn er nog niet in ons land. Je moet vaak wel een km of 10-15 rijden.
Zijn er hier meer die met hun oude diesel op deze brandstof rijden??
Oh ja, het heeft ook een nadeel wat hééél af en toe kan voorkomen. Ik heb gelezen dat sommige oude dieselmotoren (en dan voornamelijk van boten) soms een klein lekkage krijgen aan bepaalde pakkingen omdat deze weer in hun originele vorm terugkwamen door de HVO100, omdat dit veel minder aggresief is dan diesel en de pakkingen door de gewone diesel opzwollen. Maar dit komt bij 9 vd 10 keer niet voor. Bij mijn bussie en personenauto niet en bij de collega's op mijn werk die het ook gebruiken ook niet. Ook bij de Dubbel-Lucht club is het verhaal over lekkende pakkingen bekend maar komt het bij niemand voor.
Meer info: https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel
Het is (vind ik) dus de moeite waard om het eens te proberen. Kan gewoon gemengd worden met gewone diesel maar is het beste natuurlijk als de tank zoveel mogelijk leeg is voordat je HVO100 gaat tanken, zodat je het echte verschil merkt.
Geschikt voor alle dieselmotoren zonder enige aanpassing
.
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu
Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!