NesteMy fossielvrije diesel

Hier kunnen ervaringen met bepaalde (camper gerelateerde) producten gedeeld worden met elkaar. Heb je een tip over een bepaald product, gebruik jij het voor andere zaken als waarvoor het oorspronkelijk bedoeld is? Deel het hier!!! Let op: Niet bedoeld voor negatieve ervaringen met bedrijven en/of verkopers!

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 21 Aug 2021 20:03

NesteMy fossielvrije diesel

Hoi allemaal,

Ik rijd inmiddels alweer een poosje rond op NesteMy fosielvrije diesel (HVO100).
Zowel met mijn personenauto (Mercedes C200 CDI) als met ons bussie.
In het begin was ik wat terughoudend, omdat de prijs nogal aan de hoge kant was en deed ik het alleen in mijn bussie, maar inmiddels sinds een aantal maanden is de prijs nog maar een paar cent hoger dan premium diesel wat ik daarvoor altijd al tankte (V-Power / Excellium) dus tank ik het nu voortaan ook in mijn personenauto. Ik betaal 1,62 voor een liter.

https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel

Voordelen van het rijden op deze diesel;
Starten gaat meteen bij de eerste slag vd startmotor. Je raakt de sleutel aan na het voorgloeien en de motor loopt al. Totaal geen reuk of stank uit de uitlaat. Pas als je met je neus bij de uitgang van de uitlaat gaat hangen ruik je (naast de warmte) een héle lichte verbrandingslucht, maar het mag geen naam hebben.
De uitlaat rookt of walmt dus ook totaal niet. Ideaal dus bij het parkeren en wegrijden uit mijn stalling. Je ruikt dus helemaal niks binnen. De motor loopt veel rustiger, stiller en mooier. Verbruik en prestaties zijn gelijk aan 'gewone' diesel. Dus niet zuiniger, schadelijker of minder/meer vermorgen. Nog een voordeel is dat deze brandstof eruit ziet als water (kraakhelder dus) en ook naar water ruikt. (geen geur eraan). Het tanken gaat ook supersnel omdat het totaal niet schuimt en je je tank dus met veel hogere druk kunt vullen.
Maar uiteindelijk het mooier lopen, het meteen starten en vooral 0,0 stank en rook zijn voor mij de reden dat ik deze diesel gebruik naar volle tevredenheid.
Sinds een paar maanden nu dus ook in mijn personenauto en hier hetzelfde resultaat. Een prachtig mooi rustig lopende motor en geen diesellucht meer.

Er zijn ook mensen die het gebruiken voor hun standkachel omdat het totaal niet ruikt

Wij hebben het geluk dat we vlakbij onze woonplaats een NesteMy tankstation hebben, maar echt heel veel zijn er nog niet in ons land. Je moet vaak wel een km of 10-15 rijden.

Zijn er hier meer die met hun oude diesel op deze brandstof rijden??

Oh ja, het heeft ook een nadeel wat hééél af en toe kan voorkomen. Ik heb gelezen dat sommige oude dieselmotoren (en dan voornamelijk van boten) soms een klein lekkage krijgen aan bepaalde pakkingen omdat deze weer in hun originele vorm terugkwamen door de HVO100, omdat dit veel minder aggresief is dan diesel en de pakkingen door de gewone diesel opzwollen. Maar dit komt bij 9 vd 10 keer niet voor. Bij mijn bussie en personenauto niet en bij de collega's op mijn werk die het ook gebruiken ook niet. Ook bij de Dubbel-Lucht club is het verhaal over lekkende pakkingen bekend maar komt het bij niemand voor.

Meer info: https://www.neste.nl/neste-my-renewable-diesel

Het is (vind ik) dus de moeite waard om het eens te proberen. Kan gewoon gemengd worden met gewone diesel maar is het beste natuurlijk als de tank zoveel mogelijk leeg is voordat je HVO100 gaat tanken, zodat je het echte verschil merkt.
Geschikt voor alle dieselmotoren zonder enige aanpassing

.
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding

Bericht 22 Aug 2021 08:06

Re: NesteMy fossielvrije diesel

Als ik het stukje over de productie zo lees is het "gewoon" plantaardige diesel, alleen dan meer gezuiverd en bewerkt dan voorheen, ik dacht eerst dat het ging om gemoderniseerde brandstof uit suikers en andere plantaardige producten. In Brazilië rijden ze al tientallen jaren op (benzine)mengsels met ethanol uit suikerriet. Biodiesel daar wordt gemaakt van maïs, koolzaad, palmolie of soja. In Brazilië wordt vooral soja gebruikt.

Mijn eerste gedachte was ook: oude slangen en pakkingen, wat gebeurt daarmee, maar dat gaat dus goed.

Van wat ik er van gelezen heb een mooie ontwikkeling

Tot nu toe gaat het volgens het verhaal hoofdzakelijk om hernieuwbare energie, afval wordt nieuw, maar blijft dit als we massaal gaan overstappen op deze brandstof, of krijgen we dan het biocentrale verhaal, bossen in bijvoorbeeld Canada worden gekapt, het hout naar Nederland getransporteerd en hier versnipperd en verbrand of mais wat op grote schaal wordt verbouwd om als brandstof te dienen. De grote vraag is sinds de tijd van Braziliaanse brandstof: wordt uiteindelijk voedsel en ruimte gebruikt voor energie.

Ik heb een jaar of wat, toen de cafetaria en visboer nog moest betalen om van zijn bakolie af te komen, met een oude diesel gereden op ppo (puur plantaardige olie), eerst gemengd tot zo’n 75-80% in de zomer, later met een 2 tank systeem, net als de eerste gasinstallaties in auto's. Warmdraaien op diesel en dan overschakelen op plantaardige olie, variërend van gefilterde oude oliën en "tanken" bij Aldi of Lidl van zonnebloemolie. Deze olie werd met een paar warmtewisselaars opgewarmd, want koud stinkt het omdat het slechter verneveld. Ook de koude start is een probleem en bij vorst zou je de tank en (dubbelwandige)leiding moeten verwarmen. Deze leidingen of slangen waren te koop en konden worden aangesloten in het warmwatersysteem van de auto.

De basis hiervan komt van Ludwig Elsbett uit Thalmässing, voormalig ingenieur uit de Junker vliegtuigfabriek en bouwer van een 3 cilinder ppo motor in een vw golf in 1975.

Mooi dat er ontwikkeling is op dit gebied, misschien wel vanuit de groep van de ppo rijders van toen. Hier zaten destijds een paar mensen tussen die volop aan het ontwikkelen waren om de nadelige eigenschappen uit de ppo te krijgen, geen doorsnee jongens maar van die biochemicie.
Jammer was dat de sfeer via het internet anders was dan hier het forum, iedereen die iets niet, of niet snel genoeg snapte, werd vaak als domme l#l weggezet. Anderen stoorden zich daaraan en werd er over en weer met digitale modder gegooid, dus tijd om op te stappen.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt

Bericht 22 Aug 2021 11:06

Een (duitstalige) reportage, ik weet niet hoe oud, over alternatieve brandstof waaruit ook meteen duidelijk wordt hoe het "gestimuleerd" wordt, de nek omgedraaid dus door hoge belasting, misschien wel onder druk van de (aandeelhouders van) grote oliemaatschappijen.
.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
.
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 22 Aug 2021 11:30

Ik verbaas me er inderdaad ook over dat op deze veel schonere en minder milieubelastende brandstof dezelfde hoge accijnsen geheven worden als over de traditionele varianten.

Zeker als je weet dat het al wel geland is bij de overheid, aangezien er al veel gemeenten en provinciale organisaties met hun wagenpark zijn overgestapt op NesteMy.
Patrick
(Forumbeheerder)

Leef je leven en geniet,

Afbeelding

Bericht 22 Aug 2021 13:08

Sterker nog, het wordt zelfs hoger belast. Ook omdat het "gevaar" vanuit de supermarkt kwam zijn de prijzen van plantaardige oliën ook daar verhoogd, de zonnebloemolie ging in korte tijd van zo'n 0,75 naar 1,25 en zelfs oplopend tot bij 1,50 per liter. Bovendien is de wetgeving omgedraaid. Waar eerst initiatieven werden gestimuleerd, werden ze een aantal jaren erna teruggedraaid en hoog belast.
In de jaren 80 waren in Genemuiden een paar broers, gebroeders Moeken in zover ik de naam nog herinner. Zij hadden een Audi 80 omgebouwd en als auto voor de zaak ingezet, dus met behoorlijk wat kilometers. Niets dan positieve en lovende reacties, tot ineens het project werd omschreven als te duur, onbetrouwbaar, slecht voor de motor, enz. Een familielid van mij daar heeft gezegd dat ze onder druk werden gezet een afkoopsom aan te nemen. Waarschijnlijk was dit onder druk van de oliemaatschappijen.

De eerste dieselmotor liep overigens op pindaolie, dus plantaardige brandstof.
Stukje geschiedenis:

Naam: Rudolf Christian Karl Diesel
Geboortedatum: 18 maart 1858
Sterfdatum: 30 september 1913
Nationaliteit: Duits
Vernoeming: dieselmotor

Rudolf Diesel vat het plan op om een motor met een hoger rendement dan de stoommachine te ontwikkelen. Zijn idee is dat samengeperste lucht met ingespoten brandstof onder zeer hoge druk tot ontbranding kan komen. Hiervoor is geen vonk nodig, zoals bij een benzinemotor. Diesel vraagt in 1885 patent aan op zijn motor. Dat krijgt hij op 28 februari 1892. Het ontwerp van zijn motor publiceert hij in het boek "Theorie en constructie van een rationeelen warmte-motor".

Ongevaarlijk is zijn nieuwe motor niet. De eerste ontploft direct na het starten. Diesel overleeft dit ternauwernood.

Een belangrijke mijlpaal bereikt hij in 1894: Het eerste prototype van Diesels motor loopt één minuut op pindaolie. Een verbeterd prototype wordt gebouwd in de Maschinenfabrik Augsburg Nürnberg (MAN) in 1897.

Ook anderen willen van de uitvinding profiteren, ten koste van Diesel. Ene Herbert Akroyd Stuart beweert dat Diesel het idee van hem heeft gekopieerd. Na een aantal rechtszaken is Diesel in het gelijk gesteld en wordt zijn uitvinding bekend als de "dieselmotor".
.
.
.
Gebruikers-avatar

Bericht 22 Aug 2021 18:05

Wat denk je van de brandstofloze motor van Johan Wardenier uit Wolvega. Opgekocht door Philips wil het verhaal.

Als ze echt milieubewust waren bij dat stelletje dat ze regering noemen dan maakten ze lpg wel goedkoper, schoonste brandstof maar veel wegen belasting.
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar

Bericht 22 Aug 2021 18:28

Brandstof...een veel besproken onderwerp met helaas teveel grote partijen en financiële belangen...
Ik rijd zelf al een jaar of 20 tot volle tevredenheid op LPG, mijn Volvo V70 uit 2008 heeft ondertussen er zo'n 480.000km op zitten.
Ondanks dat LPG goedkoop en relatief schoon is zijn er weinig lpg-auto's op de weg ivm de andere brandstoffen.
Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een jongere of nieuwe auto op LPG maar zie vanaf 2010 maar weinig merken die zich hier aan wagen.
Dacia, Opel en Chevrolet leveren ze volgens mij nog maar daar zit niks van mijn gading bij.
Hybride is ook een mogelijkheid maar dan wordt je weer afgestraft omdat je de volledige dieselwegenbelasting moet betalen voor bijv. de Volvo V60..toch bijna 600 per drie maanden ..
Ik hoop dat het waterstofgebeuren soelaas biedt, daar heb ik nog wel enig vertrouwen in.
Ben benieuwd wat de toekomst brengt.
Hij die lang kind blijft is een gelukkig mens...
Gebruikers-avatar

Bericht 22 Aug 2021 21:34

Hee Patrick, gebruik je het nog steeds?

Hmmm, nog niet op veel plaatsen te tanken zag ik. Maar wanneer ik in Limboland ben en mijn tank is ver leeg zal,ik het eens gaan proberen. Ik zag er in Heerlen en Maastricht 1
Met vriendelijke campergroet, Cindy en Roy.
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 23 Aug 2021 05:08

Hihi,

Ja roy ik gebruik het nog steeds :-)
Bericht is pas 2 dagen geleden geplaatst door mij :-) :-) :-)
Patrick
(Forumbeheerder)

Leef je leven en geniet,

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 23 Aug 2021 17:51

Oeps, inderdaad, ik zie het nu! Plaatsingsdatum, sorry :lol: Beetje domme vraag.

Ik ben nu nog van de-V-power generatie, omdat die brandstof nog het meest lijkt op de “oude” brandstof die vroeggah de standaard was?

Ik moet er echt voor omrijden, das wel jammer, zodra er een station op of aan mijn route komt wil ik het wel eens proberen.

Cindy had het ook al over die brandstof….toen dacht ik jaja zal wel ;)

Thanxxx voor de tip.

Misschien kom ik eerst even luisteren en ruiken bij je ;)
Met vriendelijke campergroet, Cindy en Roy.
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 23 Aug 2021 19:08

cindyenroy schreef:Misschien kom ik eerst even luisteren en ruiken bij je ;)

Je weet het he, jij bent ATIJD welkom!!!
Patrick
(Forumbeheerder)

Leef je leven en geniet,

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 25 Aug 2021 08:41

Wij maken de meeste km in het buitenland , is het dan niet slecht om bijv maar 1 tank speciale diesel te tanken .
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 25 Aug 2021 10:06

eribajantje schreef:Wij maken de meeste km in het buitenland , is het dan niet slecht om bijv maar 1 tank speciale diesel te tanken .

Hoe bedoel je Jan?
Deze dieselsoorten (gewone, premium en NesteMy) mag je gewoon mixen... Kan geen kwaad en hebben minimaal dezelfde specificaties.

Alleen de premium diesels hebben een kleinere kans op bacterie vorming door additieven en de NesteMy kan helemaal niet 'vergaan'
Patrick
(Forumbeheerder)

Leef je leven en geniet,

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Aug 2021 15:34

Ok , ik dacht dat als je voor het merendeel normaal tankt en dan maar een enkele keer speciale dit misschien minder goed is, eigenlijk het zelfde als minerale motorolie en sentetische olie , eenmaal enteet gebruikt is het slecht om terug te gaan naar mineraal.
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 26 Aug 2021 16:10

Nee hoor, geen enkel probleem!
Patrick
(Forumbeheerder)

Leef je leven en geniet,

Afbeelding