stucco

Ben je flink aan het verbouwen in of aan je camper of lekker aan het restaureren?
We lezen hier graag met je mee.

Moderator: Patjo

Bericht 21 Sep 2016 11:06

stucco

Beste,

na wat herstelwerk rechts voor, ben ik er aan toe om nieuwe stucco plaat terug te plakken.

Wat is nu de beste manier?
Mijn idee is om de achterkant goed in de primer te zetten. Vervolgens met butyl kit op het nieuwe frame plakken. Frame is uiteraard geverfd.
Op deze manier verwacht ik geen alu rot meer te kunnen krijgen.

Wat vinden jullie?

Ik heb wel dikkere stucco plaat genomen, 1mm ipv 0,6.
Oh ja, het gaat om een Hymer 1981, indien van belang.

Grt Leon
Gebruikers-avatar

Bericht 21 Sep 2016 14:10

Re: stucco

Als je het metaal goed hebt behandeld zodat het niet kan roesten en er komt ook nog kit tussen, lijkt het mij dat aluminium rot wel tegengegaan wordt.
De hechting van de verf op het metaal moet wel goed zijn zodat het niet met temperatuurwerking van het staal of aluminium losgetrokken wordt of barst zodat het metaal toch kan roesten.
Ik ga er van uit da het oppervlak van de plaat behandeld is tegen corrosie, dus even informeren of er zo primer op kan.

Bericht 21 Sep 2016 17:21

Hallo Reinier,
dank voor de reactie.
Het nieuwe blanke staal is 2x geverfd met owatrol, en daarna nog afgelakt.
Wat moet ik me voorstellen bij die corrosie behandeling icm primer?

Grt Leon
Gebruikers-avatar

Bericht 21 Sep 2016 19:38

Als het aluminium volledig onbehandeld zou zijn zou er meteen corrosie op komen, net als onbehandeld ijzer wat gaat roesten. Belangrijk is om zeker te weten of je de goede primer hebt voor aluminium en of je het plaat voor primeren nog moet behandelen of speciaal ontvetten zodat de primer goed hecht.
Op onze camper zitten aluminium hoekprofielen en daar komt de laklaag met primer en al op sommige plekken los zonder dat het aluminium is aangetast, geen goede hechting dus.

Bericht 22 Sep 2016 15:48

Nou,

ik denk (hoop) het aluminium goed te hebben ontvet. Primer is zowieso goed, allgrund van Sudwest.

We zullen zien!

Grt Leon

Bericht 13 Mrt 2017 20:45

Beetje laar maar aluminium vormt een keiharde oxidelaag en hoeft dan niet meer behandeld aan de binnen kant.
Als je de plaat erop kit dan kun je hier en daar een stukje lucifer indrukken zodat je een kitlaag van 3 mm dikte houdt.
Dit kan met Sika 221, zo heb ik mijn complete Hymer 3 jaar terug in elkaar gekit.

Terug naar (Ver)Bouw projecten.