27MC bakkies

Is je camper weer APK gekeurd? Deel het hier!
Heb je vragen over algemene autotechniek (merk onafhankelijk) stel ze dan hier.

Moderator: Patjo

Bericht 21 Sep 2013 18:54

Re: 27MC bakkies

Als ik nu zo,n grote spriet op de spiegel zet die boven het dak uitkomt is dat genoeg?
Of toch n gat in het kunstof dak met een kleine spriet?

Nico

Bericht 21 Sep 2013 19:14

Nicoaruba schreef:Als ik nu zo,n grote spriet op de spiegel zet die boven het dak uitkomt is dat genoeg?

Nico

Ik meen dat de spriet wat massa nodig heeft
Ik denk dat een cb spriet niet gaat werken op een kunstof dak.
by a happy camper.......
Groetjes John en Maria

Bericht 21 Sep 2013 19:19

de eerst volgende treffen neem ik een 27 mc mee en dan kijken wie er verstand van heeft, ik heb 3 antennes op onze camper zitten dus er moet dacht ik ook een 27 mc op hebben gezeten :lol:

Bericht 21 Sep 2013 20:01

andre en anita schreef:de eerst volgende treffen neem ik een 27 mc mee en dan kijken wie er verstand van heeft, ik heb 3 antennes op onze camper zitten dus er moet dacht ik ook een 27 mc op hebben gezeten :lol:

Hollandsche veld?

Bericht 21 Sep 2013 20:02

Op de spiegel heeft die spriet toch massa?

Bericht 21 Sep 2013 20:25

Nico[/quote]
:D
by a happy camper.......
Groetjes John en Maria

Bericht 22 Sep 2013 07:57

Maar een antenne moet toch voor het beste

resultaat boven alles uitkomen??

Dus niet aan één kant verscholen achter de auto :roll:

Bericht 22 Sep 2013 08:19

Dat is wel het beste...heb nu 2 antennes met zo,n magneetvoet dus zal ik een staalplaat op het dak moeten lijmen :|

Bericht 22 Sep 2013 08:21

Nicoaruba schreef:Dat is wel het beste...heb nu 2 antennes met zo,n magneetvoet dus zal ik een staalplaat op het dak moeten lijmen :|

Zal ik je eens een geheimpje vertellen...

Ik weet niet eens zeker of ik een metalen dak

heb of een kunststof :oops: :oops:
Gebruikers-avatar

Bericht 22 Sep 2013 08:54

Nicoaruba schreef:Dat is wel het beste...heb nu 2 antennes met zo,n magneetvoet dus zal ik een staalplaat op het dak moeten lijmen :|

Dan heb je ook de beste afstraling voor de golven.
Fantasie is belangrijker dan weten, want "weten" is begrensd (Albert Einstein)
https://deloonslaaf.com/2017/12/06/nede ... ur-deel-1/
http://achterdesamenleving.nl/belasting ... xYqs55cIeU

Bericht 22 Sep 2013 10:09

Als de antenne op de spiegel komt en hij komt boven het dak uit dat werkt toch ook of niet?

Bericht 22 Sep 2013 11:13

Nicoaruba schreef:Als de antenne op de spiegel komt en hij komt boven het dak uit dat werkt toch ook of niet?

Hij moet [volgens mij] zoveel mogelijk boven

alles uitsteken. Ook de spoel die onderin zit , dus

voor zenden en ontvangen alle richtingen rondom bestrijken.

[of heb ik het mis :?: ]

Bericht 22 Sep 2013 11:29

Nicoaruba schreef:
andre en anita schreef:de eerst volgende treffen neem ik een 27 mc mee en dan kijken wie er verstand van heeft, ik heb 3 antennes op onze camper zitten dus er moet dacht ik ook een 27 mc op hebben gezeten :lol:

Hollandsche veld?

kunnen we niet hadden al iets anders in dat weekend
Gebruikers-avatar

Bericht 22 Sep 2013 11:32

als je hem op een kunststof dak zet moet je er een metalen plaat onder maken en aarden op de ijzeren onderbouw.
ik zou dan kiezen voor rvs en dat met sikaflex of een andere kit vastzetten

Bericht 22 Sep 2013 20:48

ger 1 schreef:als je hem op een kunststof dak zet moet je er een metalen plaat onder maken en aarden op de ijzeren onderbouw.

Er staat nu een antenne voor de radio op het kunststof dak.
Ik zie dat deze ook geaard is.
Als ik de antenne voor de bak op het dak zet en op dezelfde wijze aard, dan is die metalen plaat toch overbodig?
Dan koop ik een gewone antenne en laat ik die met die magneet voet voor wat die is......
Moet ik dan een antenne nemen die ik nog kan verlengen of inkorten vanwege het uitrichten met een swr meter?

Bericht 22 Sep 2013 20:50

ger 1 schreef:nee ik heb hem nu achter op de kist staan maar moet een andere plek zoeken want de kist gaat er af.
dus zit weer aan een dubbel antenne te denken en de kabels door de gaten van de spiegel verwarming.
iemand nog intresse in een vaste huis antenne ?

Is die vasthuisantenne dan iets voor mij?
Gebruikers-avatar

Bericht 23 Sep 2013 09:09

Nicoaruba schreef:
ger 1 schreef:als je hem op een kunststof dak zet moet je er een metalen plaat onder maken en aarden op de ijzeren onderbouw.

Er staat nu een antenne voor de radio op het kunststof dak.
Ik zie dat deze ook geaard is.
Als ik de antenne voor de bak op het dak zet en op dezelfde wijze aard, dan is die metalen plaat toch overbodig?
Dan koop ik een gewone antenne en laat ik die met die magneet voet voor wat die is......
Moet ik dan een antenne nemen die ik nog kan verlengen of inkorten vanwege het uitrichten met een swr meter?

R&J schreef:

Dan heb je ook de beste afstraling voor de golven.

Je hebt het beste resultaat als je afstraling hebt via metaal. Vaste antennes heb je gewoon als spriet, je kan zelfs 2 stukken koperdraad van een 1/4 golflengte nemen en een draadantenne maken, maar een betere spriet heeft radialen. Hoe dichter de onderkant, hoe beter de afstraling. De beste lengte voor de radialen onder de spriet is volgens mij minimaal een 1/4 golf. 27 mHz heeft een golflengte van ongeveer 11 meter, dus zou je iets nodig hebben van een 1/4 van 11 mtr rondom, iets wat mobiel dus niet te doen is. Een plaat of gaas, vast aan de massa is altijd beter dan de antenne in het kunststof dak schroeven. Een duurdere mobiele spriet met magneetvoet heeft in de voet vaak wel iets een aanpassing ter afstraling. Er zit een actieve zendamateur op het forum, wie weet heeft hij een andere en/of beter visie hierop.

Groeten,
Reinier.
Fantasie is belangrijker dan weten, want "weten" is begrensd (Albert Einstein)
https://deloonslaaf.com/2017/12/06/nede ... ur-deel-1/
http://achterdesamenleving.nl/belasting ... xYqs55cIeU
Gebruikers-avatar

Bericht 23 Sep 2013 11:22

vaste huis antenne is al weg naar jeroen

Bericht 23 Sep 2013 17:24

Hahaha ik vind dit altijd erg leuk om te zien, wat betreft die stalenplaat hoeft niet echt groot te zijn. Ik heb een kleinestaalplaat aan de zijkant gemonteerd, van de camper hij zit zeg maar op de dakgoot gelast. Als je een mobiele spriet wil monteren op de camper moet hij een aardvlak hebben, dit gaat dus niet lukken als je dak van kunstof is. Het werd al gezegt, zorg dat je een stuk van de carrosserie hebt dit moet dan dienen als aardvlak. Het kan ook op de buis van de buitenspiegel, veel vrachtwagens hebben dat. Dit werkt ook, want het aardvlak dient om de antenne 1op 1 te krijgen. Het hoeft niet echt 1op 1te zijn 1op 1,5 is ook al goed. 1op1 zegt eigenlijk weinig tot niks want je zal dan weinig verlies hebben maar we zenden niet met 500 watt in de camper het beperkt zich meestal tot 4 watt en op AM 1,5 watt rekening houdend dat we ook nog een lengte coax kabel eraan hebben zitten. Als je een dakgoot hebt zitten, kijk dan eens bij Conrad die is wel duur maar heeft wel veel oplossingen voor dit soort dingen, het is en blijft een leuke hobby. :D

Even een toevoeging de stalenplaat dient ook om het vermogen wat de zender eruit gooit niet direct terug te sturen naar je eindtrap, daarom heeft de coax een buitenmantel die als massa functioneerd. Omdat onze zenderset geen massa heeft zoals een cd speler in de camper, moet de zender set zijn massa via een andere weg zoeken en krijgen. Dit gaat dan via de coaxkabel dus met andere worden de camper van ons allen is de grote massa. Dit heeft ook te maken met de antenne zelf een mobiele spriet is kleiner, maar moet wel de 1/4 lengte hebben die je normaal wel hebt als je een basis antenne hebt. Daar gelden hele andere regels dan bij een mobielsprietje, maar dat is weer een ander verhaal. Als het goed is staan er wat voorbeelden van sommige mensen die, iets hebben geknutselt om de spriet te laten werken.
Laatst gewijzigd door ReneB op 23 Sep 2013 18:36, in totaal 1 keer gewijzigd.

Bericht 23 Sep 2013 18:01

Duidelijk verhaal rene,
Dacht zelf ook om de antenne op de beugel van de spiegel of op via de dakgoot te doen.
Zit dan nog wel met de kabel....waar die naar binnen moet :mrgreen:
Gebruikers-avatar

Bericht 23 Sep 2013 18:38

anders even kijken op cb schop overloon
heeft haast overal een oplossing voor

Bericht 23 Sep 2013 18:41

Als je dubbele antennes kan plaatsen doe dat dan, het effect is vele malen beter dan een enkele antenne. Mijn vader heeft dat ook eens op een opel combo gehad en iedereen wilde dat hebben van zijn kennissenkring.

Bericht 24 Sep 2013 06:08

ReneB schreef:Als je dubbele antennes kan plaatsen doe dat dan, het effect is vele malen beter dan een enkele antenne. Mijn vader heeft dat ook eens op een opel combo gehad en iedereen wilde dat hebben van zijn kennissenkring.

Wat bedoel je met "dubbele" antennes??

Letterlijk twee antennes :?

Bericht 24 Sep 2013 09:09

ja idd letterlijk 2 antennes, dus links en rechts. Dat heb je eigenlijk een soort yagi antenne.

Bericht 25 Sep 2013 17:44

Nicoaruba schreef:Is die vasthuisantenne dan iets voor mij?
niet echt, krijg je ongeveer dit ;) :

Afbeelding

beetje lastig in tunnels en viaducten en zo :D ... vandaar dat goeie antennes vaak zijn opgerold op een stick, dan zijn ze nog steeds lang maar wel mobieler.
VorigeVolgende

Terug naar Algemene, merk-overstijgende vragen.