lekstroomproblemen...

Is je camper weer APK gekeurd? Deel het hier!
Heb je vragen over algemene autotechniek (merk onafhankelijk) stel ze dan hier.

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Bericht 12 Jul 2016 20:03

lekstroomproblemen...

ik maak voor de duidelijkheid even een nieuw topic aan.

De startaccu van mijn camper loopt in een nacht leeg, het is een 100a accu.
Er zit een Texalarm auto-blokkeersysteem in de camper die niet meer functioneert.
Er zitten op deze accu verder geen rare dingen aangesloten.
Als ik de minkabel en de minpool met elkaar verbind door middel van een multimeter geeft deze 12,7 volt aan..ik heb begrepen dat als je dit via de min doet dit max, 05/0,7 mag zijn.
Ik heb alle zekeringen er een voor een uitgehaald maar geen verandering.
Ik weet het even niet meer...
Hij die lang kind blijft is een gelukkig mens...
Gebruikers-avatar

Bericht 12 Jul 2016 20:09

Re: lekstroomproblemen...

Meten doe je via de + pool jaap, zet de multimeter een op de 10 amp stand en meet dan nog eens.
Koppel je dynamo eens los, misschien heb je wel het zelfde probleem als ReneB. Bij demontage hier van wel even de - pool er af en zorg dat deze kabel niets raakt als je weer gaat meten met de - pool er weer op.
Ik hoor het wel.
Groet van vanHooltje

kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Bericht 12 Jul 2016 20:18

Ik ga er donderdag weer mee aan de gang.
Gebruikers-avatar

Bericht 12 Jul 2016 20:20

Als je voltage gaat meten tussen accu en klem meet je de accuspanning want je zet de accu in het verbruikersysteem.
Verbruik meet je met ampère tussen klem en accu. Het kan even duren voordat en auto volledig in rust is. Het verbruik mag dan niet te hoog zijn. Er zijn altijd wel een paar gebruikers, klok, geheugen van de radio enz. Heb je meer dan de voorgeschreven verliezen, wat hier zal zijn, wordt de accu leeggetrokken.
Fantasie is belangrijker dan weten, want "weten" is begrensd (Albert Einstein)
https://deloonslaaf.com/2017/12/06/nede ... ur-deel-1/
http://achterdesamenleving.nl/belasting ... xYqs55cIeU
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 08:33

Het maakt niet uit of je bij de + of - pool meet, het is een gesloten circuit.
Elektrische stroom is een stroming van elektronen en die gaat van - via de verbruikers terug naar + volgens de wetenschap :D
Het veiligste om te los te draaien is de - pool, als je met de sleutel tussen de + en carrosserie komt heb je kortsluiting, tussen - en carrosserie niet.
Begin met een hoge waarde op de meter, zoals Peter al zei, 10 ampère of zo. Gezien de tijd die er nodig is om de accu leeg te krijgen zal er behoorlijk wat stroom vloeien. Ik ga er van uit dat de accu zelf goed is, kortsluiting in de accu kan deze ook ontladen. begin je op een lage waarde, kan de zekering in de meter of als je een onbeveiligde meter hebt de meter om zeep helpen.
belangrijk is ook een zuivere meter, zeker als je op meten in milliampères terecht komt.

Bericht 13 Jul 2016 11:15

Ik had dit ook een paar jaar geleden en werd steeds erger. De accu werd op een gegeven moment zelfs leeggetrokken tijdens het rijden.
Het scheidingsrelais bleek de boosdoener te zijn, toen ik er een nieuwe opgezet had was het over, plus nog wat eigenaardigheden die ook verdwenen.
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 12:48

De accu is goed.
Meter is goed.
Scheidingsrelais had ik net als de stroom naar het huishoudgedeelte afgesloten dus die kan ik wegstrepen.
Ik ga als het droog blijft zo nog even weer meten. Bedankt voor het meedenken!

Bericht 13 Jul 2016 13:21

Je kunt ook een hoofdschakelaar monteren om van binnenuit de accu buitenwerking te stellen, hoef je dit niet steeds dit onder de motorkap te doen.
Tot dat je het euvel hebt gevonden.
Heb ik toen ook gedaan (op een niet direct zichtbare plek) en maak er nog steeds gebruik van als ik hem ergens wat langer ga parkeren.

Bijvoorbeeld.
Afbeelding

Bericht 13 Jul 2016 14:59

Jaap, als je gaat meten haal dan die huishoud accu even weg, en meet vanaf de - van de startaccu. Koppel de massa los en laat de plus zitten. Idd op 10amp zetten en dan multimeter aansluiten op de minpool en massa, als ik jou was zou ik stuk voor stuk de zekeringen trekken. Begin bij de 1ste, als die eruit is en er gebeurt niks terug zetten en de volgende enz enz. Maar kortsluiting in de start motor is het denk ik niet, want kijk maar wat er bij mijn lekstroom staat. Als hij in rust staat kan daar geen sluiting ontstaan. Ik denk dat die rotor van je dynamo stuk is, of je gelijkrichter. koppel de dynamo eens los dan zie je wat er gebeurt.
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 18:55

99,9% de dynamo, als je een 100ah accu in een nacht leeg trekt is dat geen lampje of geheugentje dat te veel trekt.koppel de dynamo maar los en laat hem dan maar een nachtje staan.

gr harm
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding daf 800 weer klaar voor het seizoen 2018
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 19:26

Ik heb gemeten tussen de minpool en de minkabel, op het moment dat ik de meter erop zette vloog die naar 5a en hoger en in een fractie van een seconde kon ik niks meer meten , 10a glaszekering van de multimeter had de geest gegeven...ik heb in ieder geval lekstroom...
morgen maar eens kijken of ik eenvoudig bij de dynamo kan.
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 19:50

Dan trekt ie dus boven de 10amp uit, even een tip, maar zal niet nodig zijn, laat de - pool er maar af voor dat het spul in de fik gaat. En net wat ik en Harm al zeggen oorzaak dynamo, wel frapant dat er nu 2 zijn met het zelfde probleem.
Groet van vanHooltje

kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 19:53

Ik heb de pool er altijd af, is volgens mij ook niet zo gezond voor de accu die dan diep ontlaad, toch bedankt voor de tip, morgen even bij de dynamo...

Bericht 13 Jul 2016 20:03

Jaap wat je ook kan doen, is de camper starten en de minpool los trekken als de dynamo blijft draaien dan is die kapot.
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 20:24

Okee, lijkt me echter in mijn geval niet zo verstandig, volgens mijn pacemakertechnicus vind mijn pacemaker het niet zo leuk om bij draaiende motoren en dynamo's in de buurt te komen..ik ben best al wel onvoorzichtig maar moet toch even nadwnken bij wat ik doe, ik functioneer nu eenmaal niet zonder dat gekke ding :D

Bericht 13 Jul 2016 20:27

:lol: oke jaap dan word het meten is weten, kijk anders even op youtube voor de fijne kneepjes omtrent lekstroom.
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Jul 2016 22:02

ReneB schreef:Jaap wat je ook kan doen, is de camper starten en de minpool los trekken als de dynamo blijft draaien dan is die kapot.

niet DOEN want dan als de generator wel werkt dan gaan je gelijkrichtdiodes kapot!
Olaf Langelaar
Hymer S660 automaat 1989 OM602 MTM 4,6 ton zelfbouw hydraulisch levelsysteem

Alles wat je weet, weet je van een ander!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 14 Jul 2016 06:26

niet starten en de min eraf halen. wel even de + kabel eraf halen en dan weer meten. dus eerst de min kabel losmaken van de accu , dan de plus van de dynamo eraf, en dan weer tussen de minpool en de klem meten welke amp's er lopen.

gr haem

ps alles in omgekeerde volgorde weer in elkaar(en oppassen met je pacemaker)
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding daf 800 weer klaar voor het seizoen 2018
Gebruikers-avatar

Bericht 14 Jul 2016 06:44

Dank je Olaf, onnodig risico lopen iets extra stuk te maken heeft geen nut, zal ook de bedoeling van Rene niet zijn ,wel iets om te onthouden.Harm ,ik ga het even doen zoals jij zegt, wordt vervolgd....
Gebruikers-avatar

Bericht 14 Jul 2016 07:15

Ik denk dat Rene in gedachten heeft wat ik nog wel eens deed en doe bij een oude benzineauto. Je start de auto, zet een aantal verbruikers aan, zoals verlichting en indien aanwezig een achterruitverwarming, haalt dan een accupool los, blijft de auto doorlopen (benzine-uitvoering heeft stroom nodig voor ontsteking) laadt de dynamo nog.
Een elektronisch gestuurde afsluiter in de brandstofpomp van een diesel zal hetzelfde doen, bij een vacuüm gestuurd systeem via het contactslot of een stopzetknop werkt dat bij een diesel niet.
Bovendien, wat Olaf ook aangaf kunnen er dingen kapot gaan, ook door piekspanningen, zeker als het op computer aan komt, dus lang leve het oude computerloze spul :D . Bij extreem gevoelige besturing via computer is het wisselen van een accu zelfs al een risico. Er zijn merken waarbij je het beste een noodstroomsysteem moet aansluiten zodat de auto niet spanningloos wordt en er geen vonkvorming optreedt bij het aansluiten van een nieuwe accu.

Als er meer dan 10 ampère via de dynamo verdwijnt, zal deze in rust ook wel warm worden

Bericht 14 Jul 2016 13:48

Ja idd ik was ff ingedachten met een benzine motor, dan kan het wel mits je grote verbruikers aan zet sorry. :oops: :oops: :oops:
Gebruikers-avatar

Bericht 14 Jul 2016 15:02

Excuus geaccepteerd.. :D :D :D
Gebruikers-avatar

Bericht 14 Jul 2016 15:59

ik heb de dynamo losgekoppeld en daarna de min en plus weer aangesloten op de accu...multimeter erop en je ziet dat de accu verbruikt en geen beetje ook.
Daarna de startmotor losgekoppeld en ja hoor hetzelfde verhaal de accu verbruikt gewoon door maw er verandert niets..
Ik weet het eigenlijk even niet meer mede omdat ik de ampere's niet kan meten zonder de glaszekering in de multimeter te slopen...
Wie weet nog raad?
Is een doorsnee garage wel in staat om dit op te sporen? ik heb over het algemeen daar niet zoveel vertrouwen in...
Gebruikers-avatar

Bericht 14 Jul 2016 16:37

Hoe weet je zonder de amp te meten dat hij verbruikt? Dit is zonder dat niet te meten met een multimeter.
Even een nieuw glas zekeringetje scoren dus.
Groet van vanHooltje

Gebruikers-avatar

Bericht 14 Jul 2016 17:50

Volgens mij kun je het meten doordat als ik met de minpool aangesloten de accu meet loopt die terug van ong 11,7v naar 10.3v in ongeveer 2 minuten...bij het aansluiten van de minpool komen er ook behoorlijke vonkjes af.
Volgens mij zit er dan echt een verbruiker aan.
Wat betreft de glaszekeringen, die heb ik gewoon op voorraad dus die heb ik nu al 4 keer vervangen...bij het amp, meten knal die er gewoon uit, dus lekstroom van 10 amp of meer.
als ik dat fout zie hoor ik het graag, ik zou alleen niet weten hoe ik dan de amp. moet meten.
Volgende

Terug naar Algemene, merk-overstijgende vragen.