trekgewicht aanhangwagen rijbewijs B

Is je camper weer APK gekeurd? Deel het hier!
Heb je vragen over algemene autotechniek (merk onafhankelijk) stel ze dan hier.

Moderator: Patjo

Wat mag Zeecontainer achter zijn camper hangen?

Niets, de camper is al zo roestig dat het zeer onverantwoord is dat hij er nog iets roestigs achter wil hangen!
1
5%
Hij mag een aanhangwagen trekken tot 750 kilo, als de combinatie op de weegbrug maar onder de 3500 kilo blijft.
6
29%
Hij mag maar 320 kilo achter zijn bussie hangen.
2
10%
Zeecontainer mag gewoon 1400 kilo trekken, maar alleen 's nachts bij volle maan.
1
5%
Zeecontainer moet niet zeuren en gewoon zijn rijbewijs BE halen.
8
38%
Mijn antwoord staat er niet bij. Ik heb zelf namelijk nog een leuker antwoord verzonnen.
3
14%

Aantal stemmen : 21

Bericht 25 Jan 2013 22:38

trekgewicht aanhangwagen rijbewijs B

Hallo camperaars,

Ook ik ben me al een tijdje aan het inlezen over aslasten, maximale beladen massa en vooral het trekken van een aanhangwagen achter mijn Volkswagen LT. Het is me nog niet duidelijk hoeveel ik nu mag trekken in het geval van een aanhangwagen zwaarder dan 750 kilo. Daarom heb ik de rijksoverheid zojuist een mail gestuurd met daarin mijn vraag zo helder mogelijk verwoord, inclusief een citaat uit hun eigen folder. De mail:

Hallo,

Ik heb meerdere vragen over het aanhangwagengewicht dat ik met mijn camper mag trekken. Na het lezen van verschillende websites en brochures is er bij mij onduidelijkheid ontstaan. Ik zal eerst mijn situatie schetsen:

Ik ben nu 11 jaar in het bezit van rijbewijs B. Ik heb een camper met een ledig gewicht van 1960 kilo. Volgens de fabrikant (en binnenkort ook vermeld op mijn kenteken) mag mijn camper een maximale beladen massa van 3180 kilo hebben. Ongeremd mag ik 750 kilo trekken en geremd 1400 kilo.

Dan mijn vragen:
1 - Gelden er beperkingen voor het rijden met een aanhangwagen tot 750, anders dan die van de grens van 3500 kilo voor de totale combinatie?

2 - Moet ik bij het trekken van een aanhangwagen zwaarder dan 750 kilo uitgaan van het ledig gewicht van de camper of van de maximale beladen massa van de camper? Immers, met het ledig gewicht van 1960 kilo en een maximale trekmassa van 1400 kilo (uiteraard geremd) is het trekkende voertuig zwaarder dan de aanhangwagen en kom ik niet aan 3500 kilo voor de totale combinatie. Ga ik echter uit van de maximale beladen massa van de camper (3180 kilo), die genoemd wordt onder punt 2 van onderstaand citaat, dan mag ik maar 320 kilo trekken.

Ik heb de folders van de rdw en de rijksoverheid uitvoerig doorgenomen. Een belangrijk citaat hieruit: "In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhanger trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:
1. De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
2. De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3500 kilo."

Mijn 2de vraag gaat dus over dat laatste zinnetje van het citaat. Die maximaal beladen auto. In dat geval mag ik namelijk ongeremd 750 kilo trekken en geremd 320 kilo. Dat kan toch niet kloppen?

Ik hoor graag van u.

Met vriendelijke groet,
Rik Hasselman
-------------------------------------------------------

Over 2 werkdagen heb ik antwoord dat ik hier natuurlijk ga plaatsen. Ondertussen ben ik natuurlijk benieuwd naar wat jullie weten of denken te weten... :P
Laatst gewijzigd door Zeecontainer op 26 Jan 2013 13:02, in totaal 1 keer gewijzigd.
Op zoek naar beide typeplaatjes "LT28D" op de zijkant voor de voordeuren.

Bericht 25 Jan 2013 23:39

Re: trekgewicht aanhangwagen rijbewijs B

Klopt niet omdat het B betreft, ga je boven de 3500 dan gaat C gelden..dat aanhangertje met of zonder rem maakt hier het verschil niet, maar het maximale totaal gewicht van 3500 maakt het verschil vanwege B zonder E.
Laatst gewijzigd door Big orange op 25 Jan 2013 23:51, in totaal 1 keer gewijzigd.
Gebruikers-avatar

Bericht 25 Jan 2013 23:45

Wij hebben dit ook voor gehad, omdat mijn vrouw ook alleen B rijbewijs had. En in een gekke bui een caravan aangeschaft hadden (heeft 3 weken geduurd, meteen weer verkocht :lol:). En dit ook uitgezocht, maar het antwoord staat er al hoor.

Volgeladen Camper 3180kg je mag met een B rijbewijs een combinatie besturen niet zwaarder dan 3500kg Dus 3500 - 3180 = 320 kg. aanhanger.
Dus ook geen aanhanger van 750kg.
Groet van vanHooltje

kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 10:43

vertel mij dan eens hoe het kan dat een kameraad van mij met zijn vivaro en b rijbewijs 1000kg mocht trekken wel geremd met b rijbewijs
zat er zel bij in met een algehele controle toen dit gebeurde
de dienstdoende agent zei wel als die 50 kg zwaarder was geweest hij de sjaak was
het heeft volgens mij ook wat van doen met het gewicht van de auto

Wat mag u trekken met een rijbewijs B

Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen.

De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.

In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder

is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan twee voorwaarden:
1.De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
2.De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn
dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan
gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto,
mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.
gr Jan

als de twee vlaggen uithangen dan zijn de bewoners van de take it easy nooit ver weg en de koffie staat bijna klaar
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 11:28

Volgens mij mag met alleen B ook de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500kg. Met B-E mag de aanhanger wel zwaarder zijn dan het trekkend voertuig, bijvoorbeeld een oplegger of een terreinauto met zware aanhanger, zoals die met 3 of meer assen met draaistel als de koppelinrichting en typegoedkeuring dat toelaten. Bij een B-E-opleggercombinatie mag het trekkend voertuig incl schoteldruk van de oplegger niet zwaarder zijn dan 3500kg. Dit zal bij het nieuwe C1 rijbewijs straks veranderen,. In zover ik het begrepen heb is straks alles met B begrensd tot 3500kg totaal, B-E 2x 3500 totaal en bij C1 het trekkend voertuig tot 4250kg, maar hier heb ik mij nog niet volledig over ingelezen want ik heb C-E en CVV.

Reinier.
Fantasie is belangrijker dan weten, want "weten" is begrensd (Albert Einstein)
https://deloonslaaf.com/2017/12/06/nede ... ur-deel-1/
http://achterdesamenleving.nl/belasting ... xYqs55cIeU

Bericht 26 Jan 2013 11:35

Bij een aanhanger tot 750 kilo wordt niet gesproken over het gewicht van de auto. Wel geldt de beperking dat ik tot 3500 kilo mag gaan. Dus volgens mij mag ik tot 750 kilo gewoon trekken, zolang ik op een weegbrug maar onder de 3500 kilo blijf.

De aanhanger zwaarder dan 750 kilo mag denk ik bij mij niet zwaarder zijn dan 320 kilo, dat is het opmerkelijke.

@Jan, ik hou er rekening mee dat ook agenten het niet precies weten en uitgaan van het ledig gewicht van de auto. ;)

Maar goed, om zeker te zijn heb ik dus maar een mail gestuurd naar de bron der bronnen, de Rijksoverheid. :lol:

Bericht 26 Jan 2013 11:40

Misschien is dit een leuke aangelegenheid om eens voor rijbewijs BE te gaan, of B+. Wat nou de meerwaarde is van B+ snap ik niet, omdat de examens hetzelfde zijn. Ook kan ik nergens prijzen vinden van deze twee rijbewijzen. Misschien is de administratieve kant van B+ goedkoper voor de klant. :?:
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 11:49

Zeecontainer schreef:Misschien is dit een leuke aangelegenheid om eens voor rijbewijs BE te gaan, of B+. Wat nou de meerwaarde is van B+ snap ik niet, omdat de examens hetzelfde zijn. Ook kan ik nergens prijzen vinden van deze twee rijbewijzen. Misschien is de administratieve kant van B+ goedkoper voor de klant. :?:

B+, dat was het met meergewicht dan 3500kg, maar dan voor de aanhager, het C1 waar ik over schreef, is tot 7500kg straks in het nieuwe systeem. Bij het trekken van een aanhanger is niet het gemeten gewicht van belang, alleen hetgeen wat op papier staat. Je mag met B ook geen lege kleine vrachtauto besturen die alleen incl lading boven 3500KG uitkomt. Een aanhanger die leeg 800 kg is en totaal 3 ton mag ook niet mee achter een auto die 900kg mag trekken.

Reinier.
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 12:04

Zeecontainer schreef:Bij een aanhanger tot 750 kilo wordt niet gesproken over het gewicht van de auto. Wel geldt de beperking dat ik tot 3500 kilo mag gaan. Dus volgens mij mag ik tot 750 kilo gewoon trekken, zolang ik op een weegbrug maar onder de 3500 kilo blijf.

De aanhanger zwaarder dan 750 kilo mag denk ik bij mij niet zwaarder zijn dan 320 kilo, dat is het opmerkelijke.

@Jan, ik hou er rekening mee dat ook agenten het niet precies weten en uitgaan van het ledig gewicht van de auto. ;)

Maar goed, om zeker te zijn heb ik dus maar een mail gestuurd naar de bron der bronnen, de Rijksoverheid. :lol:

Helaas heb je dit fout :( Met een B rijbewijs mag de combi niet zwaarder wegen dan 3500 kg. dus mag je maar 320kg trekken daar gaat ook nog het gewicht van de aanhanger af. Als je zwaarder wil zal je echt een BE rijbewijs moeten hebben helaas.
Groet van vanHooltje

kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:

Bericht 26 Jan 2013 12:08

Rijbewijs B met aanhangwagen
Met een rijbewijs B mag u een personenauto of bestelauto met aanhangwagen besturen. De aanhangwagen mag, inclusief laadvermogen, niet meer wegen dan 750 kilo.

In bepaalde gevallen mag u, met alleen rijbewijs B, een aanhangwagen trekken die zwaarder is dan 750 kilo. U moet dan voldoen aan 2 voorwaarden:

De lege auto moet zwaarder zijn dan de aanhanger maximaal mag wegen.
De totale combinatie (dus auto en aanhanger samen) mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo. Er wordt daarbij gekeken naar wat de aanhanger maximaal aan gewicht kan vervoeren. Dat, plus het gewicht van de maximaal beladen auto, mag niet zwaarder zijn dan 3.500 kilo.

Nieuwe regels rijbewijs B met aanhanger
Sinds 19 januari 2013 gelden nieuwe regels voor het rijbewijs als gevolg van de derde Europese rijbewijsrichtlijn.

Ook de regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger zijn veranderd.

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 12:29

Chris & Reina schreef:Ook de regels voor het rijden met een aanhanger of oplegger zijn veranderd.

De rijbewijscategorie B geldt voor personenauto's met een aanhanger van maximaal 750 kilo of een totaalgewicht van 3.500 kilo.
De nieuwe rijbewijscategorie B+ (code 96) geldt voor personenauto's met een aanhanger zwaarder dan 750 kilo en een totaalgewicht tussen de 3.500 kilo en 4.250 kilo.
De rijbewijscategorie BE geldt voor personenauto's met een aanhanger of oplegger van maximaal 3.500 kilo.

In het huidige systeem is het aanhangergewicht volgens mij alleen beperkt door het trekkend voertuig. In het geval van een B-E oplegger is, zoals bij ons op de zaak werd gebruikt, het totaalgewicht van de oplegger 8000 kg, waarbij de trekker niet zwaarder mag zijn dan 3500kg. Er zijn zelfs combinaties met 3 assige opleggers die totaal tot 12 ton gaan met B-E.
Dat is iets waar ze in het nieuwe systeem ook van af willen, met B+ mag je iets meer dan met B alleen, anders voor C1 tot 7,5 ton, daarboven je C. Hoe het verder gaat met chauffeursvakdiploma in dat systeem weet ik niet, dat is iets wat alleen in NL van toepassing is omdat chauffeur hier geen vrij beroep is en een CAO heeft.

Reinier

Bericht 26 Jan 2013 12:31

de website van de Rijksoverheid

nieuwe regels. Deze gaan in op 19 januari 2013. Voor bijna alle soorten rijbewijzen verandert wel iets
vanaf deze datum. Deze folder zet de wijzigingen voor het rijbewijs BE voor personenauto’s met een
oplegger of middenasaanhangwagen van meer dan 3500 kg op een rij.
Bent u vóór 19 januari 2013 al in het bezit van een rijbewijs BE? Dan blijven voor u de oude regels van kracht.
Waarom nieuwe regels?
De Europese Unie wil de regels voor rijbewijzen in alle lidstaten gelijktrekken. Het idee daarachter is dat
bestuurders in alle lidstaten straks hetzelfde weten en kunnen. En dat overal dezelfde eisen worden gesteld.
De afspraken hierover zijn vastgelegd in de derde Europese rijbewijsrichtlijn.
Nieuwe regels rijbewijs BE
Met het rijbewijs BE mag u tot 19 januari 2013 een aanhangwagen of oplegger voorttrekken met een gewicht
van meer dan 750 kg. Als u op of na 19 januari 2013 uw BE rijbewijs haalt, mag het gewicht van de aanhangwagen
of oplegger niet zwaarder zijn dan 3500 kg. Voor opleggers of middenasaanhangwagens is hierop wel
een uitzondering mogelijk. Bij deze voertuigen kan namelijk gewicht worden overgedragen op het trekkend
voertuig. In dat geval mag de combinatie zwaarder wegen dan 7000 kg. Bij andere soorten aanhangwagens
(dan opleggers of middenasaanhangwagens) is het niet toegestaan gewicht over te dragen. ‘Overdragen’
betekent dat via de trekhaak (of andere gebruikte wijze van koppeling) een deel van het gewicht van de
oplegger of middenasaanhangwagen door de personenauto wordt gedragen. Er zijn hierbij 2 eisen:
• Met het gewicht dat wordt overgedragen mag de personenauto niet zwaarder worden dan 3500 kg.
Dat wordt als volgt berekend: de toegestane maximum massa van de personenauto (wat de personenauto
volgens het kentekenbewijs mag wegen) - de massa in rijklare toestand van de personenauto (hoeveel de
personenauto werkelijk weegt wanneer u erin zit en de oplegger of middenasaanhangwagen trekt) = een
bepaald gewicht. Het gewicht dat wordt overgedragen (de toegestane maximum last onder de koppeling)
mag niet hoger zijn dan dit bepaalde gewicht.
• En het gewicht op de assen van de oplegger of middenasaanhangwagen mag niet zwaarder zijn dan 3500
kg. Het gaat hier om het gewicht dat niet op de personenauto wordt overgedragen.
Overschrijdt u met uw voertuig met oplegger of middenasaanhangwagen deze eisen?
Dan moet u in het bezit zijn van een rijbewijs C1E.

Bericht 26 Jan 2013 13:02

En stemmen maar! :lol: :lol: :lol:

Bericht 26 Jan 2013 13:13

Sorry, ik kon het niet laten.

Bericht 26 Jan 2013 13:21

Goed zo Roy, dit soort dingen moet je niet opkroppen. :lol:

Bericht 26 Jan 2013 13:22

gestemt

Zeecontainer mag gewoon 1400 kilo trekken, maar alleen 's nachts bij volle maan.

:lol: :lol:

ben beniewd wat de RDW gaat zeggen. Mooi is het eigenlijk dat iedereen weer een ander antwoord geeft.. dat geeft aan hoe duidelijk de regels zijn in Nederland.... wat mag nu wel en wat mag nu niet.........
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 13:52

Maak er een soort van megacombi van, 2 aanhangers waarbij het gewicht van de 2e aanhanger wordt beplaald door de koppeling aan de eerste, breek de wet open :D :D

Volgens mij staat het goede antwoord er niet bij, het geldt niet voor het totaal op de weegbrug, maar al bij wat op papier staat, ook al is alles onbeladen. Dus 320 kg gewicht op papier, antwoord nr ??

Reinier.
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 26 Jan 2013 14:18

Rijbewijs B en BE
Met rijbewijs B mag onder bepaalde voorwaarden met een personenauto of bestelauto een aanhangwagen getrokken worden. De voorwaarden zijn:
- het totale toegestane gewicht van de aanhanger (ledig gewicht + maximaal toegestaan laadvermogen) is niet meer 750 kilo, of
- het totale toegestane gewicht van de aanhanger is meer dan 750 kilo, maar het totale toegestane gewicht van de aanhanger is niet meer dan het ledige gewicht van het trekkende motorvoertuig. Het toegestane maximum gewicht van de totale combinatie bedraagt dan 3.500 kilo.

Met rijbewijs BE is het gewicht van de aanhangwagen niet van belang. Er moet wel gelet worden op de technische mogelijkheden van het trekkend motorvoertuig (maximale trekhaaklast). De maximale trekhaaklast staat meestal vermeld op het kentekenbewijs of in het instructieboekje van het voertuig.
Ook het gewicht van de totale combinatie met een rijbewijs BE is niet van belang. Deze mag meer dan 3.500 kilo zijn. Het trekkende voertuig moet wel een maximum massa hebben die lager is dan 3.500 kilo. Is die hoger, dan is een groot rijbewijs (categorie C) nodig.
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Ik was een hele knappe baby,
Helaas hebben ze me verwisseld in het ziekenhuis

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 16:37

Zo ook gestemd :D Niet zeuren gewoon je BE halen. Of nog beter je C, heb je helemaal geen gezeur meer :lol: :lol:
Groet van vanHooltje

Bericht 26 Jan 2013 17:03

Dan zal ik het nog wat moelilijker maken
Bij grijs kenteken moet je het laadvermogen meerekenen (van de auto)
Bij geel kenteken waar zijn camper volgens mij onder valt hoef je dat niet mee te rekenen

Zo en nu allemaal ff opnieuw rekenen

p.s. info van 2 verschillende rijschoolhouders dus schiet me niet af

Bericht 26 Jan 2013 19:06

Ik zie dit schema ook wel staan op websites van verschillende rijscholen:
Afbeelding

Volgens dit schema mag ik gewoon een bakkie trekken tot 750 kilo. Pas als het bakkie meer gaat wegen dan 750 kilo komen er andere regels aan te pas.
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 19:23

Met een rijbewijs B mag u vanaf 19 januari 2013
• Een motorrijtuig besturen van maximaal 3500 kg dat geschikt is voor het vervoer van maximaal 8
personen (uzelf niet meegerekend).
• Een aanhangwagen of oplegger tot maximaal 750 kg achter uw auto voorttrekken.
• Een aanhangwagen of oplegger met een gewicht van meer dan 750 kg achter uw auto voorttrekken.
Alleen als het gewicht van beide voertuigen samen niet meer is dan 3500 kg. De aanhangwagen of
oplegger mag wel meer wegen dan de ledige massa van de trekkende auto. Uit het kentekenbewijs van de
auto moet dan wel blijken dat de auto een dergelijke zware aanhangwagen of oplegger mag trekken.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... ijs-b.html
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 19:26

Nieuw rijbewijs B+ code 96
Nadat u examen heeft gedaan voor de categorie BE kunt u vanaf 19 januari 2013 ook kiezen voor een
rijbewijs B+ code 96. Met dit rijbewijs kunt u minder gewicht vervoeren dan met BE. Met een rijbewijs B+
code 96 mag u een aanhangwagen vervoeren met een maximum gewicht van meer dan 750 kg, mits het
voertuig en de aanhangwagen samen niet meer dan 4250 kg wegen.
U kunt een rijbewijs B+ code 96 bij uw gemeente aanvragen op het moment dat u de bent geslaagd voor het
examen voor de categorie BE. Wanneer u eenmaal voor B+ code 96 heeft gekozen, kunt u deze later niet
meer omwisselen voor een BE rijbewijs. De rijbewijscategorie BE wordt ook niet op uw rijbewijs vermeld.
Het rijbewijs B+ code 96 is 10 jaar geldig. Het examen voor B+code 96 is gelijk aan het examen voor BE

Wim

Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jan 2013 19:38

In dat geval is dat B+ (code96) grote onzin :shock:
Immers als de examens hetzelfde zijn , waarom zou je dan genoegen nemen met een rijbewijs waarmee je minder mag als met BE ?

Is dit weer zo'n Europees regeltje dat ons (toch niet) gelijk moet maken aan de omliggende buur landen ?
Groeten Wim

We hebben misschien niet alles voor elkaar .
Maar , met elkaar hebben we alles .

www.campertechniek.eu

Bericht 26 Jan 2013 19:46

Ik heb met hetzelfde probleem gezeten toen ik een caravan kocht.

Regels zijn niet zo moeilijk met B rijbewijs:
Totaal belastbaar gewicht van de auto plus het totaal belastbaar gewicht van de aanhanger mag niet boven de 3500 kilo komen.

Mijn auto woog ledig 1559 kilo en maximaal beladen kon hij 2430 kilo hebben.
De caravan is compleet beladen maximaal 1050 kilo.
1050 plus 2430 is 3480 kilo, dus ik mocht net met deze combinatie rijden. Natuurlijk moet de auto de caravan wel mogen trekken (ik mocht 1800 kilo trekken). De regel dat de caravan maximaal beladen niet boven het ledig gewicht van het trekkend voertuig uit mag komen is volgens mij verleden tijd.
Volgende

Terug naar Algemene, merk-overstijgende vragen.