Intercooler

Sleutelen aan bijvoorbeeld Ducato.

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Bericht 03 Aug 2017 15:58

Intercooler

Ik zit er over te denken een intercooler te plaatsen in de camper, een Fiat 2.5 TD of te tunen, mechanische pomp of ik ga hem kompleet vervangen.

Ondanks zijn 95 PK heeft hij of zij net te weinig trekkracht om echt lekker in de bobbels mee te komen. normale snelheid niks mis mee. Ook gaat die pas echt lekker lopen als ik al 600 km heb gereden daarvoor duidelijk minder trekkracht. Misschien Turbo iets opschroeven of de pomp is na de schorsing nog niet wakker.

Maar ja, het moet 3 en halve ton omhoog zeulen met de stroomlijn van een gemiddelde Ikea vestiging.

Gewicht is ook al een probleem, ondanks rijklaar gewicht van 2840 kg en niet teveel lading zou ik mijn vrouw en honden thuis moeten laten.

3510 kg was die en volgens mij ook nog zonder mij. Wel alles afgevuld en vakantie klaar.
Wie achter de kudde aanloopt, sjouwt altijd in de stront.
Wie in de voetstappen van een ander treed, kan nooit als eerste aankomen.
http://www.trigade.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Aug 2017 17:00

Re: Intercooler

Ik ga er van uit dat je met een interkoeler een betere en zuurstofrijkere cilindervulling krijgt en daarmee betere verbranding en waarschijnlijk meer pit dan met de 2 pitbulls van jullie voor de camper.
Misschien dat een interkoeler in combinatie met wat extra brandstof en/of turbodruk ook lekker wat exta pk's oplevert, maar of je motor daar zo blij van wordt :?
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Aug 2017 17:42

Reinier,

de camper wordt eigenlijk nooit stevig bereden. Op de snelweg in NL ongeveer 95 km en zodra wij in Frankrijk zijn gaan we toch binnendoor.

Het is ook gen grote must maar zo af en toe is het lekker om net even wat meer pit te hebben bv bij een berg. Na een haarspeld bocht dat je in de 1 moet en voor je hem in zijn 2 kan zetten duurt soms wel redelijk lang. Ook soms bult op in zijn 2 en dan naar zijn 3 kan soms net niet. Zelfde geld voor 3 naar 4 soms smoort die dan omdat de turbo pas bij 2000 toeren er zin in heeft.

Het kan gewoon beter, ik kom er wel, vaak genoeg bergje op terug naar zijn 3.

Je kan de stelschroef ook nog vervangen door een ander kegeltje maar om daar nou 270 piek exclusief te betalen was ik ook niet van plan.

Ook ben ik niet van plan om er veel geld tegen aan te gooien want mijn versnellingsbak wordt er ook al onderuit gehaald, we zijn 900 km met een ratelende bak terug gereden, 2 x naar franse garage want kering was gaan lekken, ik dacht dus te weinig olie en dat dacht de eerste garage denk ik ook want ik kwam er bij de 2e garage na 200 km achter dat ze de bak aan de kop toe vol hadden gepleurd. Bak vol dumpen was ook niet de oplossing. Was niet de oorzaak, waarschijnlijk een lager die overleden is aan een sterfgeval.

Gelijk dan een nieuwe drukgroep, koppelingsplaten etc. in, ligt toch los en dat zat er ook aan te komen. Garage opdracht gegeven vooral ook mijn motor ophangrubbers te controlerenm en te vervangen. Mijn garage weet dat ze niet moeten bezuinigen op spullen omdat je als je niet zoveel geld hebt je niet kunt veroorloven om rotzooi te kopen.

Als ik een kans zie om hem goed in te ruilen dan gaat hij weg maar dat lukt niet met een kapotte versnelling etc. Ik wil ook zeker weten dat ik tegen een nieuwe eigenaar kan zeggen: Beste jonge of best juffer, voor zover ik weet is het ding waterdicht behalve bij de gaatjes en als het niet regent lekt hij ook niet. Kortom er is niet bezuinigd op onderhoud en voor zover ik weet is alles in orde. Ik wil absoluut geen gezeur van je hebt mij besodemieterd.
Gebruikers-avatar

Bericht 04 Aug 2017 11:18

Iets is me niet duidelijk japie, je wilt er niet veel geld aan besteden maar wel een intercooler gaan plaatsen , is die gratis dan ?.
Gebruikers-avatar

Bericht 04 Aug 2017 14:14

Een intercooler kost niet zoveel, ik denk rond de 100 euro.
Gebruikers-avatar

Bericht 04 Aug 2017 14:34

Dat valt dan mee, maar dan moet ie er nog wel op of is de boel daar al op voorbereid ?
Gebruikers-avatar

Bericht 04 Aug 2017 15:55

Als je passende slangen hebt binnen een uur is mij verteld.
Gebruikers-avatar

Bericht 04 Aug 2017 16:20

Dan zou ik zeggen niet geschoten is altijd mis, we zullen het wel horen als het zover is, in ieder geval succes .

Bericht 04 Aug 2017 16:52

Ben benieuwd Japie :)
Gebruikers-avatar

Bericht 15 Aug 2017 22:10

viewtopic.php?f=33&t=3364&p=75352&hilit=intercooler#p75352

hier heb ik het bij een 2.5 td gedaan van peugeot. ik heb alle slangen van siliconen gemaakt . ik hoop dat je er wat aan hebt.
gr harm :D
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding zo alles weer een beetje opgefrist voor 2019
Gebruikers-avatar

Bericht 16 Aug 2017 08:37

Mijn garage adviseerde er alleen aan te beginnen als je een complete set kon overnemen, het punt van de slangen schijnt het lastige te zijn.

Je hebt siliconen slangen gebruikt, wat moet ik mij daar bij voor stellen?

Oftewel, hoe heb je dat gedaan.

Groeten Jakob
Gebruikers-avatar

Bericht 16 Aug 2017 17:27

Volgens mij zijn siliconenslangen een hogere kwaliteit als de standaard rubber slang, denk bijv. aan meer koordlagen, soepeler, minder kans op uitdrogen.
Gebruikers-avatar

Bericht 17 Aug 2017 20:38

Je hebt siliconen slangen gebruikt, wat moet ik mij daar bij voor stellen?

ik heb via www.siliconenslangen.nl mijn slangen besteld. je kunt bij hun van dik naar dun en omgekeerd of het nou in bochten of met metalen reduceer is dat maakt niet uit.

voor mij heeft de hele ombouw ongeveer 450 euro gekost.......maar de moeite en de centen meer dan waard..!!!!!!

jakob succes en heb je vragen dan hoor ik het wel.

gr harm
AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding zo alles weer een beetje opgefrist voor 2019
Gebruikers-avatar

Bericht 27 Aug 2017 13:26

Nou, een intercooler plaatsen valt mee, de mijne heeft al een kleinere radiator, die hoeft dus niet vernieuwd te worden. Zou anders wel moeten.
Kosten intercooler 1 euro, kosten slangen 50 euro. Plaatsen door garage 100 euro. Dus te overzien.

Ik heb nu zo'n DT Pyston op proef er in. Je kent hem niet weer. In 1 woord: Geweldig, wat een verschil. Er zijn zat luxe wagens die er niet meer tegen trekken.
Reageert fantastisch op het gas. Wat een genot, even wat bobbels genomen, in zijn 5 gewoon een makkie waar ik voor die tijd zeker terug moest naar zijn 4 of 3. Je merkt gewoon dat het turbo gat veeeel kleiner is.

Motor loopt nog rustiger en soepeler.

Ik was erg sceptisch over die plunjer maar moet mijn mening driftig bij stellen.

Ik was bij een garage waar een monteur werkt die Ducatos met de ogen dicht in en uit elkaar haalt. Super. Wat een genot want echte kennis over die oude techniek is zeer schaars. Tip van Easy Bee
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 27 Aug 2017 15:01

Mooi man!!!

Goed dat het dus écht resultaat biedt.

En gaaf dat je het hier deelt!
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 27 Aug 2017 16:04

Patrick,

ik ben een nuchtere Groninger en was zeer sceptisch, het zal allemaal wel.

Het resultaat is echt verbluffend. Mijn camper was al vrij pittig maar dit slaat alles. Ik kreeg een goede tip van een mede camperaar en die was zeer waardevol.

Waar ik geweest ben druipt de kennis van Ducato's er af. Camper is gelijk even gecheckt op staat. Zeer tevreden.

Terug naar Fiat