waarschuwingsknipperlicht

Sleutelen aan bijvoorbeeld Ducato.

Moderator: Patjo

Bericht 09 Dec 2020 15:07

waarschuwingsknipperlicht

Hallo,

Wij hebben een Fiat Ducato bwj 2ooo model 230.
Ik zit met een klusje waar ik niet uitraak. Ik kan mijn waarschuwingsknipperlichten niet meer aanzetten.
De richtingsaanwijzers afzonderlijk kan ik wel bedienen. Alleen als ik de schakelaar induw werken ze niet meer. (dit om de controle over te nemen en de waarschuwingsknipperlichten simultaan te activeren). Ikzelf heb al een occasie schakelaar gestoken maar het probleem blijft. Echter als ik de schakelaar er omgekeerd opsteek en het contact staat op, (anders niet) gaat enkel het linker knipperlicht. :?:
De schakelaar is nieuw niet meer verkrijgbaar en het is er eentje met 8 lipjes. kan het ook zijn dat het niet de schakelaar is, maar iets anders ?

Alvast bedankt, Swaf, Kelly en de rest van de bende

(ps: hoe post ik fotos onder mijn post? :P

Bericht 09 Dec 2020 18:59

Re: waarschuwingsknipperlicht

Foto's kunnen niet rechtstreeks geplaatst worden, kunnen alleen vanaf een ander (fotoalbum) programma gelinkt worden tussen [img].........[/img]

viewtopic.php?f=4&t=206

Voor wat betreft de schakelaar, heb je gekeken op er bij de stekkeraansluiting nummers staan en of deze overeenkomen?
Misschien dat er iemand een schema heeft waar de schakelaar op staat zodat je kunt controleren hoe deze doorverbindt.
De schakelaar schakelt meestal de richtingaanwijzers uit en verbindt deze samen door en wordt het knippelicht relais ingeschakeld. Ik ken ducato niet dus weet niet zeker hoe deze geschakeld wordt.

Succes,
Reinier
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
ZONDER SJOEMELSOFTWARE, ZONDER TERUGROEPACTIE, MINIMALE FIJNSTOF UITSTOOT
.
IK FAAL NIET, HEB 10.000 MANIEREN GEVONDEN DIE NIET WERKEN

Bericht 10 Dec 2020 11:03

R&J schreef:Foto's kunnen niet rechtstreeks geplaatst worden, kunnen alleen vanaf een ander (fotoalbum) programma gelinkt worden tussen [img].........[/img]

viewtopic.php?f=4&t=206

Voor wat betreft de schakelaar, heb je gekeken op er bij de stekkeraansluiting nummers staan en of deze overeenkomen?
Misschien dat er iemand een schema heeft waar de schakelaar op staat zodat je kunt controleren hoe deze doorverbindt.
De schakelaar schakelt meestal de richtingaanwijzers uit en verbindt deze samen door en wordt het knippelicht relais ingeschakeld. Ik ken ducato niet dus weet niet zeker hoe deze geschakeld wordt.

Succes,
Reinier

Alvast bedankt voor je reactie.
De schakelaar is dezelfde er is maar ooit 1 model van gemaakt. Ikzelf heb me al suf gezocht achter een schema van de schakelaar.
Maar in verband met het relais, is dat hetzelfe als voor de richtingaanwijzers of is er een apart relais voor de waarschuwingsknipperlichten. Misschien is het dat.

vriendelijke groet,
Soif

Bericht 10 Dec 2020 11:31

Meestal is het hetzelfde relais als het niet via een computer geschakeld wordt. De schakelaar schakelt de vebinding vanaf de richtingaanwijzer schakelaar naar de lampen uit, verbind links en rechts door en schakelt het relais in, maar zoals gezegd, er zijn wellicht andere meningen onder de kenners van Fiat hier.
Wat Lambert in je voorstelronde al zei, misschien massa controleren een optie.
.
.
.
MB LP913 1979 130 PK
ZONDER SJOEMELSOFTWARE, ZONDER TERUGROEPACTIE, MINIMALE FIJNSTOF UITSTOOT
.
IK FAAL NIET, HEB 10.000 MANIEREN GEVONDEN DIE NIET WERKEN

Bericht 10 Dec 2020 12:57

Ik heb net een eenvoudige meting gedaan over een verbruiker en er is effectief geen stroom op de rode en zwarte draad.
Ik heb het massapunt rechts vooraan onder de kap gecontroleerd, lijkt in orde.
Maar wat ik niet snap, als het aan de massa zou liggen (typisch voor Fiat) waarom doet de rest van de verbruikers( er vertrekken daar een 7 tal rode draden en al de zekeringengetjes zijn ook ok) het wel.
dan zou ik toch meer problemen moeten hebben lijkt me. Is het een optie dat ik rechtstreeks van de batterij een rode draad bijtrek of maak ik zo alleen de boel kapot ?
Gebruikers-avatar

Bericht 10 Dec 2020 19:07

Soif schreef:
Is het een optie dat ik rechtstreeks van de batterij een rode draad bijtrek of maak ik zo alleen de boel kapot ?

zolang dat je er een zekering tussen zet is er niets aan de hand alles is 12 volt
niet te zwaar afzekeren
5 amp
Annie en Lambert

Man erkennt Menschen nicht an dem was sie sagen,sondern an dem was sie machen ! :lol:

En wat niet past ........wordt gelast

Ik ben niet IJGENWEIS..... mijn ideeen zijn gewoon veel beter
Gebruikers-avatar

Bericht 10 Dec 2020 22:59

Je zou het eens moeten proberen met een werkende schakelaar uit een andere Fiat.
Volgens mij is wel je eigen (2x) schakelaar stuk
gr. Jan.
niet geschoten is altijd mis......

Bericht 11 Dec 2020 16:01

Hallo allemaal,
ik heb de massa apart aangesloten zonder resultaat. Ook de plus getest, gelukkig had ik afgezekerd maar alles zonder resultaat.
Wel heb ik iets geks denk ik; als ik de stekkerdoos controleer en ik zet het contact op, dan heb ik massa op de zwarte draad, geel zwarte, blauwe, blauw zwarte en plus op de rood zwarte draad.
Maar met het contact af zit er op de rood zwarte draad ineens de massa en dan heb ik wel de plus rechtstreeks van de batterij met een zekering ertussen.
Als ik in deze opstelling dan gebruik met een eenvoudige verbruiker gevoelig aan de richting van de stroom slaat die af bij het opzetten van het contact.

Op de rode draad heb ik nooit iets, maar als ik die rechtstreeks op de batterij zet smelt de zekering als ik de schakelaar induw waarschijnlijk door die rood zwarte draad.

Ik ga nu eerst op zoek naar een andere Ducato met dezelfde schakelaar en ze daar eens op testen, het kan altijd dat ook de 2de schakelaar stuk is zoals al aangegeven.
Alle ideeen zijn welkom

Bericht 13 Dec 2020 17:49

Eureka het is me gelukt. Nadat mijn richtingsaanwijzers het ook niet meer deden ben ik nog maar eens opnieuw begonnen. Relais getest allen prima in orde maar toch een nieuwe gekocht en alles 1 voor 1 vervangen en voila. Het gekke is ik heb er de oude relais weer ingestoken en alles blijft perfect werken.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Gebruikers-avatar

Bericht 13 Dec 2020 20:41

Soif schreef:Het gekke is ik heb er de oude relais weer ingestoken en alles blijft perfect werken.
Alvast bedankt voor het meedenken.

Het is eel een Fiat hè, alle rare elektro gremlins zijn mogelijk. Bij de mijne werkt alles wel, maar als ik richting aan geef zwaait de brandstofmeter in de maat mee :mrgreen:
-----------------------
Groetjes,
Jan

Terug naar Fiat