Probleem met Victron Bluepower lader/voeding


Zaken m.b.t. elektriciteit in de camper, accu, laders, zonnepanelen etc.

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 16 Sep 2016 09:42

Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Afgelopen nacht hoorde ik de ventilator van mijn Victron Bluepower 12-15 (12v 15Amp) lader/voeding continu draaien, dit is normaal gesproken alleen als ik verbruikers aan heb (tv, verlichting etc) de koelkast staat, zodra we op de plek zijn met stroom, altijd op 220.

Maar goed, zojuist even op de lader gekeken en het oranje lampje knippert snel, wat betekent dat hij aan het bulk laden is. Vreemd omdat de accu's na twee dagen aan de paal toch wel opgeladen zouden moeten zijn.

De huishoudaccu's voelen gewoon koel aan maar de voertuigaccu was LOEIHEET.
Je zou dus zeggen dat de voertuigaccu kapot is, maar de kijkglas indicator op de accu is groen, en de bus start ook gewoon perfect.....

Zou de Victron Bluepower dan niet goed zijn en denken dat de accu niet vol is, of kan het aan het scheidinsrelais liggen wat de voertuigaccu pas gaat laden als de huishoudaccu's vol zijn? En denkt dat de huishoudaccus eigenlijk geladen moeten worden maar de scheidinsgsrelais alleen de voertuigaccu doorgeeft...

Ik heb zojuist de ANWB gebeld met het verzoek de accus te komen doormeten en misschien kan hij de relais ook testen.

Ik weet het effe niet meer in ieder geval en heb de 220 er even afgehaald nu.

Iemand suugesties??
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding

Berichten: 5263

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 16 Sep 2016 10:01

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Als je lader continu staat te pompen kan de startaccu voldoende vermogen hebben om de bus te starten. Als de accu 1 cel kapot heeft en net niet op volle spanning komt, denkt de lader misschien dat de accu onder spanning is en blijft laden.
Benieuwd wat de ANWB meet tijdens een accutest
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 5374

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 16 Sep 2016 10:08

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Net wat reinier zegt, waarscheinlijk een cel defect.
heb je een multimeter bij de hand?
dan even contact aan en verlichting, even 10 min laten branden, uit zetten en startaccu na meten.
Ben benieuwd wat de anwb zegt?
Ik neem aan dat het niet de lader is, die meet de weerstand die de accu,s geven. Door een kapotte cel blijft hij vragen en daarom staat de lader te pompen.
Wat voor scheidings relais heb je Patrick?
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 16 Sep 2016 10:29

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Afbeelding

Afbeelding

Weet niet welk scheidingsrelais, maar dit is alles :-)

Sta momenteel dus los van de paal zodat de victron niet werkt en ik wel 12v heb voor de koelkast. ANWB is er nog niet, maar ik hoop dus idd ook dat het de voertuig/motor accu is!
Maar het kijkglaasje in de accu is groen, kan dat toch met een kapotte cel??
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Berichten: 5374

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 16 Sep 2016 10:37

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Zo te zien een cyric relais, die stuurt de lading gescheide door naar de vragende accu.
Als de startaccu loei heet was, hou er dan maar rekening mee dat die naar de eeuwigge accu velden is.
wat heb je aan hh accu,s staan en aan start accu? Wat geeft de lader in bulk voor spanning af?
Die groene lamp meet de spanning, ik denk dat als je de accu belast de voltage plots instort en de lamp uit gaat.
Meten is weten!
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 16 Sep 2016 11:41

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Hoi,

Ik heb de ANWB-man jullie stukjes ook nog even laten lezen en zoals ik ook gezien had heeft hij al die dingen gedaan.
Hij heeft de startaccu flink belast en deze is goed, geeft daarna weer spanning van 12,92v en heeft volgens anwb man geen defecte cel, of cellen.
Huishoudaccus's zijn ook beide in orde.

Voeding geeft 13,95v laadspanning bij bulk. Dynamo 13,87v bij draaiende motor.

De relais in de scheidingsrelais werkt want je hoort je klikken, 15 sec nadat er spanning op de lader komt.

Volgens de anwb man is mijn Victron lader defect en meet hij 'n verkeerde weerstand (van de accus?) en blijft hij dus continu bulkladen.

Ik heb er geen verstand van, maar dacht dat de scheidingsrelais bepaalde welke accu er geladen moet worden, maar dit doet de Victron dus??

We hebben de zekering uit de Victron lader gehaald, de koelkast loopt nu dus gewoon weer op 220v en de accus worden nu dus niet geladen, ze zitten allen ramvol :-) en we hebben geen 12v gebruikers aan, vanavond ff tv en dat is alles. We kunnen dus zeker tot zondag vooruit en dan worden ze tijdens de terugrit weer opgeladen,

Vandeweek eens kijken of de electricien die het spul destijds ingebouwd heeft er ook nog ff zijn visie overheen kan laten gaan voordat ik een nieuw victron lader ga bestellen.

Op mijn opmerking dat Vitron toch een goed merk was, gaf de anwb man aan dat dat wel zo was, maar dat ze dit soort omvormers zelf ook veel in hun wagens hebben zitten en ze toch nog wel eens sneuvelden met regelmaat.

Tot zover, wij kunnen in ieder geval nog een paar dagen blijven staan zonder risico's op ontploffende accu's ed.......

Bedankt voor jullie reakties!!!
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Berichten: 5374

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 16 Sep 2016 19:06

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Als je victron maar 13,95 in bulk geeft is dat idd niet goed, dit behoort 14,4 te zijn.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:

Berichten: 5263

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 17 Sep 2016 08:25

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Ik ga er van uit dat het scheidingsrelais de accu's scheidt, wat wil zeggen dat de HH-accu van de startaccu wordt afgekoppeld zodat je met verbruik uit je huishoudaccu je startaccu niet wordt leeggetrokken als de accu's niet worden geladen.

Het laden van de accu's op 220 via de victron kan idd buiten alles om gaan, de victron meet zelf waar er stroom bij moet.

Het kan zijn dat dit schakelen inwendig gebeurd met relais en dat het relais naar de startaccu blijft hangen/plakken. Het verbruik uit je huishoudaccu blijft doorgaan en dus ook het laden. Normaalgesproken zou de startaccu niet worden geladen wanneer deze vol is, maar als het relais blijft hangen wordt deze mee geladen.

Je zou de laadkabel van de startaccu los kunnen koppelen en kijken of je HH-accu wel normaal geladen wordt.

Misschien ver gezocht, maar is er toevallig nog gekeken of je dynamo koud blijft als de motor niet draait? 1 klein lekstroompje daar kan er misschien ook voor zorgen dat je victron verkeerde waardes meet
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 5374

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 17 Sep 2016 19:28

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Patrick, ik heb even gekeken naar je lader. Hij heeft maar 1 uitgang dus het relais moet de laadspaning sturen.
Laat je electra man alles even na kijken, op afstand kan ik het niet bepalen.
je hebt geluk dat je start het overleeft heb, maar een kokende accu is heel slecht voor een accu.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 17 Sep 2016 19:31

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Dank je wel Peter!

Idd hij heeft één uitgang, ik had het nogmaals gemeten en hij geeft idd 14,4v bij bulkladen.

Vandaag naar huis gereden omdat zoiets me niet lekker zit en ik dan toch niet meer kan genieten.....

De startaccu was na de rit van 1:45u slechts lauwwarm, dus ik denk echt dat het aan de lader of de relais ligt.

Ik heb de electroman al ge-appt wanneer hij kan!!

En als hij niet kan, wordt het misschien wel een gezellig ritje jou kant op :D :D :D

Als je wilt natuurlijk
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Berichten: 5374

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 17 Sep 2016 19:41

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Mij best, echter moet je dan wel naar duitsland rijden, en waar weet ik nog niet :lol:
Maar je zegt dat je start lauwwarm was na het rijden, hier heeft de lader dus niets mee van doen. Ik vermoed het relais ook niet, het moet dan in start accu en dynamo gezocht worden.
lekstroom naar de dynamo zoals reinier al aan gaf, of een gesalfateerde start accu.
Na het rijden een lauwwarme accu is niet normaal.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 17 Sep 2016 20:44

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Oke, ik dacht dat een accu altijd handwarm wordt als hij geladen wordt tijdens het rijden......

De accu van mijn telefoon ook en van onze fiets ook namelijk. Maar bij een auto accu mag dat dus niet??

Dan is de accu gewoon niet goed dus.......
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding

Berichten: 5263

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 18 Sep 2016 06:49

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Een scheidingsrelais werk meestal via de dynamo, Peter heeft hiervan al eens en leuk schema gepost. Is je lader speciaal zo aangesloten dat de startaccu wordt meegeladen als je aan de paal staat?
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 5374

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 18 Sep 2016 13:31

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Ik heb hier eens flink over na zitten denken :mrgreen:
Ik kan me maar een aansluiting bij bedenken hoe het mogelijk is dat een lader de start accu aan het koken krijgt en wat er mis is.
Het relais is een cyric relais, hoe ik dat weet komt zo.
De aansluiting van de lader zit op de kant van de startaccu, (logisch daar de voedings kant daar ook zit namelijk je dynamo) daarom blijft hij laden bij vraag. Dat de hh accu,s niet heet worden komt door het relais die geeft door boven de 13,xv en sluit boven de 14,x v of met veel weerstand (accu vol). Er is maar een type relais die dit doet/kan en dat is een cyricrelais.
Nu omdat de lader aan de start accu kant zit en de vraag naar spanning blijft (weinig weerstand) blijft deze laden met 14,4 volt.
Dit kan 2 oorzaken hebben, of de accu is gesalfateerd waardoor er spanning gevraagd word, of er is een diode stuk in de dynamo.
Als deze laatste stuk is heb je een lekstroom op de wikkeling van de dynamo staan, en die blijft vragen, dus de lader gaat dan geven. (Dynamo word heet).
Maar omdat Patrick een lauwwarme accu voelt na een rit vermoed ik dat het toch de accu de boosdoender is.
Dus accu laten testen bij een accu boer nadat hij een dag uit de auto is, dus zonder lading of verbruikers.
Verklaart deze hem goed, zou ik eens kritisch naar de dynamo gaan kijken.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 18 Sep 2016 14:23

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Oke thnx weer beiden,
De accu staat nu losgekoppeld, dus over paar dagen nog eens kijken.
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Berichten: 1301

Geregistreerd: 19 Sep 2012 19:43

Woonplaats: Friesland

Bericht 18 Sep 2016 19:13

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Jongens, ........wat er hier boven is geschreven,....... ik snap er niet veel van,
maar wat is het toch fantastisch hoe een paar leden elkaar hier helpen!

Dat mag toch wel weer even gemeld worden!
Ik ben trots op dit forum..... én haar leden!
Groetjes,
Jan&Gerda

Werken is niet erg, het kost alleen zo veel vrije tijd .

Hymer S550 op basis van Mercedes 310D aut. uit '91
Suzuki Swift aut. uit 2011



Facebook
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 22 Sep 2016 19:08

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

Probleem gevonden én opgelost!

Dank voor de reakties allemaal en de vele PB's met hulp, snelle antwoorden en oplossingen!

Op de foto's de uiteindelijke boosdoener die na 3 dagen losgekoppeld idd nog maar 7volt overhield.

Afbeelding

Afbeelding
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Berichten: 288

Geregistreerd: 28 Apr 2015 21:17

Woonplaats: Terwolde

Bericht 25 Sep 2016 15:35

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

interessant om te volgen en bedankt voor het laten weten wat het probleem was!
You think i`m going slow now? Wait until i go up hill.....

https://www.facebook.com/groups/1612558285737772/

VW LT 28 van 1978
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Berichten: 8033

Geregistreerd: 07 Mrt 2011 22:45

Woonplaats: Drunen

Bericht 25 Sep 2016 15:56

Re: Probleem met Victron Bluepower lader/voeding

En inmiddels alles weer uitvoerig getest en alles is weer als vanouds :D
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding

Terug naar Elektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Vertaald door phpBBservice.nl.