Woonbatterijen laden tijdens rijen


Zaken m.b.t. elektriciteit in de camper, accu, laders, zonnepanelen etc.

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Berichten: 204

Geregistreerd: 14 Sep 2013 13:55

Bericht 16 Dec 2015 10:08

Woonbatterijen laden tijdens rijen

Wat ik pas ondekt heb is dat bij mijn woonbatterijen niet worden geladen tijdens het rijden.
Nu zou ik graag deze tussen koppelen met een relais ik begrijp het zo allemaal wel een beetje hoe het in zijn werk gaat en lijkt me best zelf te doen. Als controle van mijn denkbeeldige kunde :roll: kan iemand met meer technische ervaring me nog is precies in mensetaal uitleggen hoe ik juist te werk (moet)gaan.
Welk model van relais(graag link) gebruik ik hier best voor. Waar best aansluiten aan startaccu of aan alternator?kabeldikte? enz...
Alvast op voorhand bedankt.
Eura Mobil op Peugeot J5 1986


"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland


Kempen(B)

Berichten: 5194

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 16 Dec 2015 10:51

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Je moet idd met een relais gaan werken, want bij direct doorkoppelen van huishoud naar startaccu worden ook beide leeg getrokken.
Je relais moet in elk geval sterk genoeg zijn zodat deze niet doorbrandt als je huishoudaccu behoorlijk leeg is en je dynamo er stevig aan moet pompen om deze weer vol te krijgen. De sterkte hangt dus ook af van de dynamo, ampères en voltage, waarbij ik er van uit ga dat alles 12 volt is. Ook draadlengte en daarmee de dikte is belangrijk, een lange draad geeft meer weerstand en zal, als deze te dun is, warm worden of zelfs kunnen doorbranden.
VanHooltje had altijd een leuk schema op de site (viewtopic.php?f=26&t=1879#p38094), maar deze is helaas verdwenen. Misschien dat hij deze nog ergens heeft en kan plaatsen, dan heb je meteen de goede aansluitpunten van de dynamo in het schema er bij.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 633

Geregistreerd: 03 Feb 2013 14:38

Woonplaats: buurse

Bericht 16 Dec 2015 10:59

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... -isolators

deze er tussen plaatsen....... dus de dikke kabel van de dynamo op het blok plaatsen en dan de startaccu op accu 1 of 2plaatsen. dan van de huishoudaccu dezelfde dikte of een slag dikkerre ook naar het scheidingsblok trekkenen op accu 1of 2 plaatsen. waarom een fet scheider als scheidings relais???? op dat deze maar max0.02v verlies heeft door het scheidingsblok. dus je dynamo laad bv 14volt dangaat er max 13.98 volt naar je accu. bij een cyrex scheidingsblok wordt dit door en diode geregeld en deze heeft een spanningsverlies van meer dan 1 volt. dus 14 volt erin 13 volt eruit of minder, afhankelijk welk merk je pakt/neemt.

dus niet besparen en zet er een goed scheidingsblok tussen. dit levert goede resultaten op en is goed voor de levensduur voor de accu's omdat deze dichter en sneller bij de gasspanning komt.
gr harm :P

ook nog even een aansluitschema

http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... -isolators
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 16 Dec 2015 11:12

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Idd zijn mijn foto,s verdwenen, fotoprogje is gestopt. Vannavond overzetten naar ander progje.
Berg werk, maar vooruit maar weer :mrgreen:

Na gekeken, imageshack werkt nog goed, dus foto's moeten eigenlijk te zien zijn. Patrick is hiervan op de hoogte gesteld, vermoed foutje op het forum.
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 16 Dec 2015 12:35, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:

Berichten: 5194

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 16 Dec 2015 12:14

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

BRON: camperforum
Afbeelding

1e relais is scheidingsrelais voor het laden van de huishoudaccu, het 2e relais is om de koelkast in te schakelen op het moment dat de dynamo begint te laden. Dit voorkomt dat de koelkast met hoog verbruik de accu leegtrekt op 12 volt als je dynamo niet aan het laden is.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 16 Dec 2015 12:47

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Kabel diktes zijn erg van belang, lengte en het aantal ampère die hier door moeten kan je vinden in dit tabel.

Afbeelding

Kijk wat de dynamo/altenator max geeft en ga daar iets boven zitten qua ampère.

Werkt niet naar behoren dus, maar via de link te downloaden.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 2093

Geregistreerd: 23 Jan 2011 13:57

Woonplaats: IJmuiden

Bericht 16 Dec 2015 14:09

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Aangaande de dikte van de nieuw aan te leggen 'laad"draden is dezelfde dikte te gebruiken als die nu als laaddraad aan je dynamo zit.
Indien je op je dynamo als laad aansluiting (B+) een draad eindje met een moertje hebt dan sluit je je nieuwe laaddraad hier ook op aan.
Met de gele oog AMP jes is het dan probleemloos zelf uit te voeren.
Ook je contact aansluitingen van je scheidings relay moeten van gelijkwaardige grote uitgevoerd zijn als die op je dynamo.
Met dat vergelijk voor ogen zit je altijd goed.
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 16 Dec 2015 14:18

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Bedford driver schreef:Aangaande de dikte van de nieuw aan te leggen 'laad"draden is dezelfde dikte te gebruiken als die nu als laaddraad aan je dynamo zit.
Indien je op je dynamo als laad aansluiting (B+) een draad eindje met een moertje hebt dan sluit je je nieuwe laaddraad hier ook op aan.
Met de gele oog AMP jes is het dan probleemloos zelf uit te voeren.
Ook je contact aansluitingen van je scheidings relay moeten van gelijkwaardige grote uitgevoerd zijn als die op je dynamo.
Met dat vergelijk voor ogen zit je altijd goed.


Wat je zegt bd klopt niet als de afstand naar de HH accu langer word als naar de start accu. En gele AMPjes zijn te klein voor die diktes, die gaan tot 3m3 draad en je hebt veel dikkere nodig.
De kabels die aan de dynamo naar je start accu gaan zijn op zn minst 8m3.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 2093

Geregistreerd: 23 Jan 2011 13:57

Woonplaats: IJmuiden

Bericht 16 Dec 2015 16:04

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Praktisch probleem blijft dat je niet een dikkere draad op de aansluitingen krijgt als waarvoor die uitgelegd is van dynamo of het relais.
Daarom mijn advies de dikte's van de reeds bestaande laad bedrading te hanteren.
En ja het kort houden van de bedrading is een eerste vereiste en reeds aangehaald.
Als de draad kort gehouden wordt is het verlies bij hoge stroomdoorgang te verwaarlozen.
Ook is deze hogere stroom doorgang van korte duur omdat zodra de accu tegenspanning gaat geven t.g.v. het laden de stroom relatief snel terug loopt .
Maar wil je persé dikker, leg dan een parallelle draad mee, dus twee draden naast elkaar.
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 16 Dec 2015 16:31

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Bedford driver schreef:Praktisch probleem blijft dat je niet een dikkere draad op de aansluitingen krijgt als waarvoor die uitgelegd is van dynamo of het relais.
Daarom mijn advies de dikte's van de reeds bestaande laad bedrading te hanteren.
En ja het kort houden van de bedrading is een eerste vereiste en reeds aangehaald.
Als de draad kort gehouden wordt is het verlies bij hoge stroomdoorgang te verwaarlozen.
Ook is deze hogere stroom doorgang van korte duur omdat zodra de accu tegenspanning gaat geven t.g.v. het laden de stroom relatief snel terug loopt .
Maar wil je persé dikker, leg dan een parallelle draad mee, dus twee draden naast elkaar.


Voor iedere dikte draad zijn schoenen te verkrijgen voor welke aansluiting dan ook. bij een 50% lege huishoudaccu houd de hoge ampère door de de draad lang aan, die rij je niet even vol dat duurt vele km's.
Heb je een relais die bv. 80 amp of hoger kan hebben heb je die ook met m8 draadeinde.
kijk maar hier, http://www.asabootelectro.nl/product/83 ... 224V-120A/
Kijk maar hier voor 10m2 kabelschoenen, https://www.conrad.nl/nl/cimco-180430-r ... 35377.html

ik heb zelfs nog dikkere kabels gebruikt, en zitten gewoon op de dynamo met deze knijphulzen aangesloten.
En met een dubbel 3 of 4 m2 ga je het echt niet redden, met gesprongen zekeringen of brand tot gevolg.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 204

Geregistreerd: 14 Sep 2013 13:55

Bericht 17 Dec 2015 00:15

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Ik dacht eerst aan deze http://www.dewitschijndel.nl/votronic-7 ... ngsrelais/
Of hij goed is weet ik niet maar als ik de beschrijving lees tja ik weet het gewoon niet :shock:
Ik dacht aan 35mm² kabel zijn 2 batterijtjes van 50Ha het eerste zit onder de zetel 2de onder het trapje aan de deur.
alvast bedankt voor het mee denken zolang het niet te technisch word kan ik nog volgen.
Eura Mobil op Peugeot J5 1986


"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland


Kempen(B)
Gebruikers-avatar

Berichten: 633

Geregistreerd: 03 Feb 2013 14:38

Woonplaats: buurse

Bericht 17 Dec 2015 07:21

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

met dit relais kan je goed uit de voeten maar...............het nadeel is dat wanneer er 1 van de accu minder wordt je heel snel accu 2 ook om zeep helpt. wanneer je een volledig scheidingsrelais neemt zoals die van bv votronic dan is het zo dat deze de lading regelt en verdeeld en eigenlijk de accu altijd zo vol maak als hij kan en dus niet de 2 accu's aan elkaar koppelt zoals het relais wel doet wie jij nu hebt gezien.

het is niet slechter maar wel beter voor de accu's als je bv zo'n eentje als van votronic neemt.)wel slecht voor je portemonee :D )

bv als je de startaccu een keer hebt leeg getrokken, dan zal als je de motor met hulp hebt gestart, de hh accu overlopen naar de start accu(dus 2 halve accu's). gebruik je bv een votronic zoals eerder aangegeven dan laad de dynamo alles naar de startaccu en wordt er geen verbinding met de hh accu gemaakt,totdat de startaccu weer op kracht is, en dan begint deze weer te niveleren.

gr harm
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 17 Dec 2015 23:35

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Inmiddels alle plaatjes in elektrische schema,s hersteld :D
viewtopic.php?f=26&t=1879
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 18 Dec 2015 18:44

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

harm.eikelkamp schreef:met dit relais kan je goed uit de voeten maar...............het nadeel is dat wanneer er 1 van de accu minder wordt je heel snel accu 2 ook om zeep helpt.

gr harm


Dit kan niet Harm, dit relais is actief tijdens het rijden en dan staat er altijd 14,x volt op de accu,s door de dynamo.
Zelfs als een van de accu,s dood is.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 633

Geregistreerd: 03 Feb 2013 14:38

Woonplaats: buurse

Bericht 18 Dec 2015 19:07

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

dat klopt ze zijn allebei aan het laden. dus je hebt bv een 75amp dynamo dan verdeelt deze die over de 2 accu's . en is jou hh accu voor 3/4 leeg dan stroomt op dat moment als je de motor hebt gestrart de inhoud van de startaccu naar de hh accu.dit moet je zien als 2 bakken waar de een vol is en de ander nog voor een kwart is gevuld. hierdoor kpomen de kabels en het relais onder een grote belasting te staan. en bij zo'n verdeelblok gaat het net als in een sluis. die wie het leegste is wordt als eerste geladen en als het op niveau is dan gaat ie sluizen tussen accu1 en accu 2.

voordeel is dat er nooit grotere stromen lopen als de dynamo levert en dat de accu's 'niet in elkaar leeglopen als de motor is gestart.

gr harm
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 18 Dec 2015 20:14

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

harm.eikelkamp schreef:dat klopt ze zijn allebei aan het laden. dus je hebt bv een 75amp dynamo dan verdeelt deze die over de 2 accu's . en is jou hh accu voor 3/4 leeg dan stroomt op dat moment als je de motor hebt gestrart de inhoud van de startaccu naar de hh accu.dit moet je zien als 2 bakken waar de een vol is en de ander nog voor een kwart is gevuld. hierdoor kpomen de kabels en het relais onder een grote belasting te staan. en bij zo'n verdeelblok gaat het net als in een sluis. die wie het leegste is wordt als eerste geladen en als het op niveau is dan gaat ie sluizen tussen accu1 en accu 2.

voordeel is dat er nooit grotere stromen lopen als de dynamo levert en dat de accu's 'niet in elkaar leeglopen als de motor is gestart.

gr harm


Dit Kan niet Harm, de spanning die de dynamo levert is altijd hoger als die van een accu, dus er is meer aanvoer als je accu zou kunnen geven. Hierdoor kan nooit de ene accu de andere gaan vullen/overlopen.
Die grote spanningen lopen er toch wel, ook met jou verdeelblok. Ampère blijven ampère, daarom is het ook noodzakelijk om de juiste dikte (liefst iets meer) hiervoor aan te leggen.
In princiepen zouden de kabels van de dynamo naar het verdeelblok/relais dikker moeten zijn als die van verdeelblok/relais naar de accu's, want daar lopen de grootste ampère doorheen.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 159

Geregistreerd: 14 Sep 2015 17:32

Woonplaats: "Kantens." "Wat zegt u Kampen?" "Nee Kantens boven in Groningen."

Bericht 19 Dec 2015 01:22

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Twijfel over de dikte van de draad? Leg hem twee keer en je verminderd de weerstand ook met twee.
Met vriendelijke groet,

Jan-Marten.
Gebruikers-avatar

Berichten: 2093

Geregistreerd: 23 Jan 2011 13:57

Woonplaats: IJmuiden

Bericht 19 Dec 2015 11:11

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Een vuistregel die ik hanteer is: 10 Ampère per millimeter kwadraat. (Een mm2 is de diameter van de koperkern van de draad in het kwadraat wat dus de oppervlakte van de koper kern aangeeft)
Dus een draad van 3 mm2 mag, 3x 10 is 30 Amp voeren.
Wel moet rekening gehouden worden dat de draad zijn warmte makkelijk kwijt kan, dus vrij laten hangen niet in draadboom binden of in gootjes leggen bij andere draden!
Omdat de warmte het probleem is is dat laatste zinnetje wel zo logisch en benadruk ik het nog maar even als je gaat installeren.
Bij soepele draad is de kern dus dikker t.g.v. de samenstelling hiervan en is meten hiervan lastig vandaar de tip in een voorgaande posting je oude laaddraad als referentie te gebruiken bij het kiezen van de draad dikte.
B.D.
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 19 Dec 2015 11:48

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Tja bd dat is een leuke referentie, echter vergeet je de lengte van de kabel, en daarmee worden te veel fouten mee gemaakt met als gevolg smeltende draden en of brand.
Bedford driver schreef:Een vuistregel die ik hanteer is: 10 Ampère per millimeter kwadraat. (Een mm2 is de diameter van de koperkern van de draad in het kwadraat wat dus de oppervlakte van de koper kern aangeeft)
Dus een draad van 3 mm2 mag, 3x 10 is 30 Amp voeren.
B.D.


Even na gekeken, maar daar mee maak je een zeer grote fout met 30 amp moet de draad dikte 10mm2 zijn. hier onder nogmaals het tabel.
Afbeelding
By vanhooltje at 2010-07-29

Waar veel mensen een fout maken is dat ze denken dat wisselspanning het zelfde is als gelijkspanning, echter zit hier een zeer groot verschil tussen. Vandaar dat we 230v in huis hebben, anders zouden er enorm dikke kabels door de muren (laat staan om een netwerk in een stad of dorp) moeten lopen om alles te kunnen voeden.
Laatst gewijzigd door vanhooltje op 19 Dec 2015 13:21, in totaal 1 keer gewijzigd.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 633

Geregistreerd: 03 Feb 2013 14:38

Woonplaats: buurse

Bericht 19 Dec 2015 13:17

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

JIJ hebt gelijk van hooltje....!!!!
sorry
gr harm
Gebruikers-avatar

Berichten: 2093

Geregistreerd: 23 Jan 2011 13:57

Woonplaats: IJmuiden

Bericht 19 Dec 2015 13:17

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Het is wat ik hanteer en wat mij tot op heden geen problemen heeft op geleverd .
Zelf zou ik na zo'n discussie als hier, de proef op de som nemen en na installatie zorgen dat mijn HH accu leeg is en dan de auto starten en tijdens het laden aan de draden voelen of die TE warm worden.
Gewoon handwarm is voor vrij liggende draden dood normaal.
En de accu's zitten vlakbij het motor compartiment dus 5 mtr. hoeft bij lange na niet.

En als ik het tabelletje lees dan blijf ik dat doen zover lopen de waarde's niet uitéén.
Ik heb hier een tabeltje dat veel ongunstiger uitpakt voor mijn vuistregel maar daar is ingebouwd dat de draden wel opgesloten zitten te samen met andere stroom voerende geleiders om hun heen.
Maar nogmaals en ik dacht dat dat hier wel begrepen werd:, take it or laeve it.
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 19 Dec 2015 13:52

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

En de accu's zitten vlakbij het motor compartiment dus 5 mtr. hoeft bij lange na niet.


In jou geval wel bd, maar of dat zo is bij Denja is de vraag, en ducato kennende zit die HH niet vlak bij de motor en daar ging de vraag over. En zo KAN het gebeuren dat Denja denkt dat dit voldoende is, en zo de fout in gaat.

En sorry Heren, het is zeker niet mijn bedoeling om een welles nietes spel te spelen of jullie een hak te zetten. Ook ik heb deze regels niet gemaakt, die komen van mensen die daar berekeningen van maken en veel meer verstand van elektra hebben dan ik. En dan mag dan aannemen dat deze mensen gelijk hebben.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 2093

Geregistreerd: 23 Jan 2011 13:57

Woonplaats: IJmuiden

Bericht 19 Dec 2015 15:59

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

vanhooltje schreef:Even na gekeken, maar daar mee maak je een zeer grote fout met 30 amp moet de draad dikte 10mm2 zijn. hier onder nogmaals het tabel.

Ja klopt helemaal dat is een draad met een dikte van 3 mm die past precies in een Gele Amp.

.
Gebruikers-avatar

Berichten: 5371

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 19 Dec 2015 18:04

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Bedford driver schreef:
vanhooltje schreef:Even na gekeken, maar daar mee maak je een zeer grote fout met 30 amp moet de draad dikte 10mm2 zijn. hier onder nogmaals het tabel.

Ja klopt helemaal dat is een draad met een dikte van 3 mm die past precies in een Gele Amp.

.


Ben bang dat je eigen vergist bd :roll:

10mm2 heeft een kern van 4,5mm indoorsnede, en die passen niet in een gele amp.
Kijk maar hier en open het adobe reader file. http://www.migomo.nl/shop/product/45000 ... -10mm2-M12

Gele amps zijn voor 6mm2 kabels http://www.allesvoordeautotechnicus.nl/ ... jmu9n1c5g6
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 2093

Geregistreerd: 23 Jan 2011 13:57

Woonplaats: IJmuiden

Bericht 19 Dec 2015 18:33

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Morgen pak ik een gele Amp en een schuifmaat!
En voor de fun vermenigvuldig 4,5 eens met 4,5
Volgende

Terug naar Elektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Vertaald door phpBBservice.nl.