Woonbatterijen laden tijdens rijen


Zaken m.b.t. elektriciteit in de camper, accu, laders, zonnepanelen etc.

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Berichten: 5373

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 19 Dec 2015 19:12

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Tabel in mm2 en diameter kern D1
Afbeelding


http://accunoord.nl/nl/kabelschoen-rech ... -vork-53mm
Kabelschoen rechte vork 5.3mm Geel
Type Insulation Vinyl geisoleerd
Kabel diameter Geel (4-6 mm²)
Max. Working Voltage 300 Volt
Temperature Rating 75 degrees
Tabsize 9.0mm
Length ( L ) 26.7 mm
Diameter ( d2 ) Ø 6.7mm
Insulation Height ( E ) 14.0mm
Diameter ( D ) Ø 5.3mm
Material Vinyl
According requirements UL94V0
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 633

Geregistreerd: 03 Feb 2013 14:38

Woonplaats: buurse

Bericht 19 Dec 2015 20:35

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

. Ook ik heb deze regels niet gemaakt, die komen van mensen die daar berekeningen van maken en veel meer verstand van elektra hebben dan ik.

laat ik maar zeggen peter ik ben zelf gediplomeerd elektro/elektronica monteur ,en voor elektronica BMW munchen gecertificeerd.

ik kom deze berekeningen niet tegen in de nen 1010. het zijn handvaten waar je mee kunt starten om berekeningen te maken.en als je een FET verdeelblok gebruikt ipv een diodeverdeelblok of relais . dan zijn de ampere stromen wel degelijk beperkter.

heb al te vaak een verbrand relais gezien zoals hier zou kunnen worden gebruikt.(als ze bij je komen omdat of de start of hh accu niet meer laad) maar mijn zegen heb je/jullie.

gr harm
Gebruikers-avatar

Berichten: 5373

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 19 Dec 2015 21:31

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Harm@

Ik zeg ook niet dat jouw blok slecht is, ook ik heb verbrande relais en diodeblokken gezien.
Vaak komt dit door een gelijk aan of te laag genomen schakeling.
Je FET blok ken ik niet, zal ik eens naar kijken.

Inmiddels door gelezen bij Victron.
en als je een FET verdeelblok gebruikt ipv een diodeverdeelblok of relais . dan zijn de ampere stromen wel degelijk beperkter.

Dit kan ik nergens terug vinden bij victron?
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 204

Geregistreerd: 14 Sep 2013 13:55

Bericht 20 Dec 2015 00:51

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

En dit noemen jullie mensentaal zoals ik vroeg:shock:
Ik zie allang niet meer waar de klepel hangt hoor jongens.
Dus nog is :?:
aansluiten aan startbatterij of aan ?
woonbatterijen zitten onder stoelen dus redelijk vlakbij.
Dus bedrading van?
Deze gaat of gaat niet?
Eura Mobil op Peugeot J5 1986


"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland


Kempen(B)

Wim

Gebruikers-avatar

Berichten: 1406

Geregistreerd: 01 Jan 2011 13:52

Woonplaats: Alkmaar

Bericht 20 Dec 2015 10:10

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Die gaat !!
Groeten Wim

We hebben misschien niet alles voor elkaar .
Maar , met elkaar hebben we alles .

www.campertechniek.eu
Gebruikers-avatar

Berichten: 5373

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 20 Dec 2015 10:16

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Denja schreef:En dit noemen jullie mensentaal zoals ik vroeg:shock:
Ik zie allang niet meer waar de klepel hangt hoor jongens.
Dus nog is :?:
aansluiten aan startbatterij of aan ?
woonbatterijen zitten onder stoelen dus redelijk vlakbij.
Dus bedrading van?
Deze gaat of gaat niet?


Dan heb ik nog een paar vragen voor je?
Wat levert je dynamo maximaal?
De dikte van de kabel tussen dynamo en start accu?
De a/h van de start accu?
De afstand (waar de kabel moet gaan lopen) tussen bijde accu,s?

Deze vragen stel ik om een veiligge instalatie voor je te maken, aan brand heb je niets.
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 2093

Geregistreerd: 23 Jan 2011 13:57

Woonplaats: IJmuiden

Bericht 20 Dec 2015 10:27

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Denja schreef:Dus bedrading van?


Soepele draden waarvan je de koper draadjes stijf in elkaar draai opdat hij krap in het gele schuif ampje gaat dat op je relais past.
B.D.

Wim

Gebruikers-avatar

Berichten: 1406

Geregistreerd: 01 Jan 2011 13:52

Woonplaats: Alkmaar

Bericht 20 Dec 2015 11:08

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Pardon BD ?
In mijn vak , vliegtuig electra , wordt ons geleerd de draden NIET te twisten .
Door twisten ontstaan knikken in de afzonderlijke draadjes (tiertjes) die daardoor kunnen breken .
Met als gevolg hoge overgangs weerstanden , waardoor de temperatuur fors kan oplopen .
Het ultieme gevolg zou brand kunnen wezen .

Dus de draad niet in elkaar draaien , wel zorgen dat alle tiertjes in het hulsje gaan .
Groeten Wim

We hebben misschien niet alles voor elkaar .
Maar , met elkaar hebben we alles .

www.campertechniek.eu
Gebruikers-avatar

Berichten: 204

Geregistreerd: 14 Sep 2013 13:55

Bericht 20 Dec 2015 12:00

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

@Vanhooltje.
Dat zijn nu net de vragen waarom ik het hier vroeg ik dacht dat jullie dit allemaal wel zouden weten!niet dus
Ik dacht dat het simpel was en makkelijk zelf te doen als ik het hier zo lees!niet dus
Enige oplossing het laten doen!
Of eerst raad vragen aan iemand die de mobilhome kan zien.
Toch bedankt aan iedereen maar niet iedereen is technisch onderlegd ik heb wel 2 rechterhanden en maak wat ik zie maar daarvoor moet ik het dus eerst zien.
Eura Mobil op Peugeot J5 1986


"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland


Kempen(B)
Gebruikers-avatar

Berichten: 5373

Geregistreerd: 01 Jan 2011 18:29

Woonplaats: ergens in noord friesland :-)

Bericht 20 Dec 2015 12:07

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Tja denja, zonder gegevens van deze vragen kan niemand je van een goede advies voorzien.
het aantal ampere staat op de dinamo
draaddikte van de kabel naar je startaccu kan je meten
aantal ah van je start accu staat er op.
afstand tussen beide accu,s kan je meten.
lijkt me niet zo moeilijk :D
Groet van vanHooltje


kijk eens op: http://www.mijnalbum.nl/Album=LB4G4XSV onze nieuwe in restauratie!. http://www.mijnalbum.nl/Album=UN4FGQJT vernieuwd op :26-3-2011 spelings fouten voorbehouden, gelukkig heb ik meer gevoel voor techniek :lol:
Gebruikers-avatar

Berichten: 204

Geregistreerd: 14 Sep 2013 13:55

Bericht 22 Dec 2015 00:12

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Begrijp ik Peter ik ga dit draadje even laten rusten tot na de feestdagen nu komt er toch niks van.
Daarna ga ik het allemaal is goed bekijken en meer info doorgeven zoals je vraagt.
Deze zwaardere scheidingsrelais is zeker al een gouden tip.

Tot zover iedereen bedankt en prettige feestdagen en een spetterend 2016 voor iedereen.

Afbeelding
Eura Mobil op Peugeot J5 1986


"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland


Kempen(B)

Berichten: 5207

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 23 Dec 2015 19:14

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Relais is goed als je geen extra sterke dynamo hebt boven 70 ampère, zou hem alleen niet gebruiken als starthulp zoals in de tekening op de site staat. Moet je een beetje lang gloeien en dan nog starten, is 120 ampère wel heel erg weinig als je startaccu echt leeg is en gaat je relais of de kabels in rook op.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
Niemand mag in de kaarten van de goochelaar kijken
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 204

Geregistreerd: 14 Sep 2013 13:55

Bericht 30 Apr 2016 15:04

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Help :?
Vandaag de hele batterijboel even nagemeten bij stilstand van motor gaf de woonbatterij 12.80v bij draaiende motor gaf het 13.80v zou het nu toch kunnen dat de woonbatterijen worden meegeladen?
Aan de paal 220V meet ik op de batterij 13.30v
Nu moet ik wel even meegeven dat mijn chinese digitale meter eerder positief neigt het kan tot een halve volt schelen als ik met een andere meter meet :shock:
Woonbatterijen ook even met zuurmeter nagemeten op de zuurmeter heb je groen,wit en rood ze staan in het wit gedeelte tegen neigen meer naar het rood dan naar het groen.Wil dit nu zeggen dat mijn batterijen bijna exit zijn of heb ik hier een verkeerd beeld van?
Metingen zijn gedaan na eerst de batterijen 48 geladen te hebben :!:
Eura Mobil op Peugeot J5 1986


"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland


Kempen(B)

Berichten: 134

Geregistreerd: 08 Okt 2013 18:32

Bericht 30 Apr 2016 18:13

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

SG van een geladen batterij is als hij ok is 1,28. ;)

Berichten: 5207

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 30 Apr 2016 18:37

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

Ook al heeft de meter van die spleetoogjes, er zit dus een verschil in voltage tussen stilstaande en draaiende motor, dus dat is goed. Ook aangesloten op 220 volt meet je verschil, dus zou er op dat moment ook geladen worden.
Zoals gezegd, het soortelijk gewicht van accuzuur is 1,28, ik denk als je geen getallen op de zuurweger hebt staan, dat dit wel het groene vlak moet zijn.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
Niemand mag in de kaarten van de goochelaar kijken
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 204

Geregistreerd: 14 Sep 2013 13:55

Bericht 30 Apr 2016 23:12

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

En zijn deze waardes van het bijladen normaal? Ik dacht altijd dat dit rond en ietsje boven de 14V was.
" bij stilstand van motor gaf de woonbatterij 12.80v bij draaiende motor gaf het 13.80v
Aan de paal 220V meet ik op de batterij 13.30v"
Ik heb er geen idee van welk merk en welk laadvermogen mijn lader is.
Ik ga dus mijn woonbatterijtjes toch moeten vervangen want ik vrees dat deze idd op hun einde zijn na het negatief meten met de zuurmeter. Ga ik gelijk enkele foto's nemen van mijn lader als de batterij onder de trap eruit is de andere zit onder de stoel van de bijrijder.
Eura Mobil op Peugeot J5 1986


"Ubi bene, ibi patria"
Waar ik me goed voel, is mijn vaderland


Kempen(B)

Berichten: 5207

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 01 Mei 2016 08:46

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

De spanning op de accu moet worden gemeten in rust, niet kort na het laden alleen. Is direct na het laden de spanning al te laag of loopt deze snel terug onder 12,7 volt weet je dat de accu niet goed meer is. Wacht je 24 uur zonder verbruikers,weet je of de accu spanning laat weglopen. Daarvoor 1 van de klemmen losdraaien, dan ben je zeker dat je geen verbruikers hebt.
De laadspanning ligt ook aan de leeftijd van de dynamo. De nieuwe dynamo's voor gel of agm accu's leveren 14,6 volt.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
Niemand mag in de kaarten van de goochelaar kijken
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 288

Geregistreerd: 28 Apr 2015 21:17

Woonplaats: Terwolde

Bericht 31 Jul 2016 11:35

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

https://www.stroomwinkel.nl/p-2058-argo-1002-fet-2-accus-100a.aspx

Ik ben er ook mee aan het uitzoeken. Momenteel staat mijn LT thuis aan "de paal" om de HH accu op orde te houden. Dit omdat wij de koelkast op 12 V laten draaien als we op weg gaan naar waar we ook heen willen. Eerst gaat de koelkast 2 dagen van te voren al aan. Op moment van vertrek schakel ik de koelkast van 230 over naar 12 V.
Ideaal? Nee. Dus vandaar op zoek naar een oplossing om onderweg te kunnen laden en de koelkast te laten draaien zonder de HH accu leeg te trekken.
HH accu zit midden in de bus vlak bij de 230 aansluiting en de acculader zit daar ook. Meter of 3 max tussen accu en HH accu.
Nu nog uitzoeken wat voor dynamo er in de LT zit.
En dan moet er in de toekomst ook nog een 100W PV paneel op.
You think i`m going slow now? Wait until i go up hill.....

https://www.facebook.com/groups/1612558285737772/

VW LT 28 van 1978

Berichten: 5207

Geregistreerd: 28 Sep 2012 17:37

Woonplaats: The House in the North.

Bericht 01 Aug 2016 07:33

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

WillemS schreef:
Ik ben er ook mee aan het uitzoeken.


Eenvoudig systeem, hadden we ook in de Hymer en is in geval van nood overal onderdelen voor te krijgen, 2 eenvoudige relais, de eerste als scheidingsrelais voor het laden van de HH-accu, de 2e om de koelkast (grootverbruiker) pas in te schakelen als de dynamo laadt. Niet moeilijker maken dan dat het is :D
Afbeelding

Er zijn misschien betere en duurdere systemen, maar als dit door grote merken wordt ingebouwd zal het ook niet slecht zijn. Wij hebben er nooit problemen mee gehad.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
Niemand mag in de kaarten van de goochelaar kijken
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Berichten: 516

Geregistreerd: 22 Feb 2014 20:53

Bericht 19 Sep 2021 06:40

Re: Woonbatterijen laden tijdens rijen

harm.eikelkamp schreef:http://www.victronenergy.nl/battery-isolators-and-combiners/argo-fet-battery-isolators

deze er tussen plaatsen....... dus de dikke kabel van de dynamo op het blok plaatsen en dan de startaccu op accu 1 of 2plaatsen. dan van de huishoudaccu dezelfde dikte of een slag dikkerre ook naar het scheidingsblok trekkenen op accu 1of 2 plaatsen. waarom een fet scheider als scheidings relais???? op dat deze maar max0.02v verlies heeft door het scheidingsblok. dus je dynamo laad bv 14volt dangaat er max 13.98 volt naar je accu. bij een cyrex scheidingsblok wordt dit door en diode geregeld en deze heeft een spanningsverlies van meer dan 1 volt. dus 14 volt erin 13 volt eruit of minder, afhankelijk welk merk je pakt/neemt.

dus niet besparen en zet er een goed scheidingsblok tussen. dit levert goede resultaten op en is goed voor de levensduur voor de accu's omdat deze dichter en sneller bij de gasspanning komt.
gr harm :P

ook nog even een aansluitschema

http://www.victronenergy.nl/battery-iso ... -isolators


Hier was ik dus naar opzoek, dankewej Harm!
Met vriendelijke campergroet, Cindy en Roy.
Vorige

Terug naar Elektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group.
Designed by ST Software for PTF.
Vertaald door phpBBservice.nl.