Massa vraagje

Zaken m.b.t. elektriciteit in de camper, accu, laders, zonnepanelen etc.

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Bericht 22 Aug 2021 22:14

Massa vraagje

In onze Master zit een Indel 12v compressor koelkast, is het beter om deze op de + en - pool van de accu aan te sluiten, of via chassis massa? Of maakt dat geen enkel verschil? Vroeg het me gewoon af :? Roest..aansluiting chassis..?

Of wanneer door roest of corrosie aan de schroef van Chassis, aangetast wordt, toch beter om aan de - pool van de accu te leggen?
Met vriendelijke campergroet, Cindy en Roy.

Bericht 23 Aug 2021 05:52

Re: Massa vraagje

Bij de meeste auto's, dus verwacht ook bij een Master, zitten massaverbindingen aan het chassis, vaak op verzamelpunten. Daar is vanuit de fabriek een draadeindje op het metaal gelast, daar worden de massakabels van meerdere gebruikers aangesloten en dan tegen oxidatie beschermd. - aansluiting op blank metaal aansluiten, met boutje en moertje of goede zelftapper, dan beschermen tegen roest als het op een plek zit waar je roest verwacht. Een lange draad heeft ook weerstand, dus om naast de + ook de - terug te leiden naar de accu is 2x weerstand. Ook daar is de aansluiting belangrijk, want bij de accu zelf is oxidatie snel mogelijk
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis.
.
Afnemen van vrijheid en deze onder voorwaarden teruggeven is geen versoepeling maar terreur
.
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt
Gebruikers-avatar

Bericht 23 Aug 2021 17:59

Re: Massa vraagje

Okidoki, ik ga toch nog e.e.a. aanpassen gaan de weg, ik wil de accu, de omvormer en lader dicht bij elkaar hebben. Dan heb ik zo min mogelijk lengte van “dikke” kabels nodig ;) Want bruintje moet nog steeds op de kleintjes letten hè ;)
Met vriendelijke campergroet, Cindy en Roy.

Terug naar Elektra