Ons raadsel rondom de electra

Zaken m.b.t. elektriciteit in de camper, accu, laders, zonnepanelen etc.

Moderator: Patjo

Bericht 31 Mrt 2019 13:47

Ons raadsel rondom de electra

Beste lezers,

Graag roep ik jullie hulp in voor het volgende probleem wat wij onregelmatig tegenkomen.

Onze zekering of de zekering op de camperplaats vliegt eruit. Dit gebeurt willekeurig waardoor wij het probleem maar niet opgelost krijgen.

Dus even voor de duidelijkheid,

Zet ik de camper alleen op 12v, geen problemen. Wij sluiten de camper aan op 220 v en dan slaat soms een van de twee interne stoppen door, die de 220v in de camper regelen of de stop op de camperplaats.

Vorig jaar hebben wij de EBL (elektroblok) laten nakijken en die functioneert nu goed. Ook hebben wij de stoppen vervangen, maar dat heeft geen verbetering gebracht. Daarnaast hebben wij vorig jaar ook de huishoudaccu vervangen. Indien nodig kan ik meer technische details aanleveren over de soort EBL, huishoudaccu en zekeringen.

Mijn vragen zijn:

Kent iemand dit probleem? En zo ja waar zouden we de fout moeten zoeken?

Weet iemand die deze fout voor ons zou kunnen opsporen en repareren?

Hartelijke groet, Inge
Gebruikers-avatar

Bericht 31 Mrt 2019 18:13

Re: Ons raadsel rondom de electra

Ik ben geen elektricien, maar ik denk dat er ergens een sluiting zit, dus ik zou dan alle 220 gebruikers uitschakelen en dan 1 voor 1 weer aan zetten om te zien bij welke verbruiker de stop springt.

Bericht 01 Apr 2019 10:50

Hallo Eribajantje,

Bedankt voor je oplossing. Op het moment dat wij sluiting hebben, hebben wij dit geprobeerd. Helaas gaf dit geen duidelijkheid.

Groet, Inge
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 01 Apr 2019 12:18

Hoi,

Misschien een domme opmerking, maar ik schrijf hem hier toch even......

Is het zeker kortsluiting, of is het overbelasting? Ik heb ooit een buurman gehad op een camping die elke avond naar de receptie moest om dat "de zekering" van de camping eruit klapte en reset moest worden op zijn plaats.

Bij onderzoek bleek hij een Senseo in zijn camper te hebben staan die véél te veel vermogen wegtrok waardoor de "overbelasting-schakelaar" eruit klapte.

Wellicht is je stroomverbruik op sommige momenten hoger dan het amperage wat de camping/camperplek biedt?

Zal wel niet, maar toch even......
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 01 Apr 2019 16:43

Als er zoals Patrick schrijft geen zware verbruiker aan staat, moet je vanaf het begin gaan beginnen, dus waar de stroom binnenkomt en dan stap voor stap verder, waar woon je trouwens , als je in de buurt van Den Bosch woont wil ik mee helpen zoeken. En voor een zware verbruiker kun je de volgende formule als richtlijn gebruiken .

Bijv 4 amp. stop op de camperplaats = 4 x 230 volt= 920watt apparaat , bij 6 is het uiteraard 6 x 230 = 1380 watt enz. Wat zijn de resultaten als je het thuis probeert ?
Gebruikers-avatar

Bericht 01 Apr 2019 17:36

Oh ja als richtlijn wat voor wattage je kunt gebruiken is de volgende formule een richtlijn, amp x volt = watt. Dus 6 amp wordt dan 6 x 230 = 1380watt. dus dan kun je bijv, geen waterkoker en koffiezet apparaat van 1000 watt elk, aan zetten.

Heb je het ook al thuis geprobeerd en wat zijn dan de resultaten ?
Gebruikers-avatar

Bericht 02 Apr 2019 22:42

in het geval van een senseo deze kan gemodificeerd worden! het vermogen wordt dan 750 Watt.
Olaf Langelaar
Hymer S660 automaat 1989 OM602 MTM 4,6 ton zelfbouw levelsysteem

Alles wat je weet, weet je van een ander!

CAMPER DIEM!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Apr 2019 07:19

Maar bij overbelasting zou de zekering van de camperplaats kunnen springen, ik neem aan dat er in de camper zelf zeker 10 of 16 A zit. Die zou niet mogen springen bij normaal gebruik.
Die kan best wat trekken.
Ik gok toch op een kortsluiting.
Alles van 220v uittrekken, de camper aansluiten op 220v en één voor één de stekkers weer insteken.
Vergeet hierbij zeker de acculader niet. Daar begin je dus.
Succes, kan een vervelende zoektocht zijn.

Bericht 03 Apr 2019 07:54

Hallo Patjo,

Ij vermoed dat het geen overbelasting is. Wij hebben een eenvoudig camper en eigenlijk geen veelgebruikers. Geen airco, geen koffiezetapparaat, magnetron.

Groet, Inge

Bericht 03 Apr 2019 07:58

Hallo Eribajantje,

Ik woon in Amsterdam. Als ik je goed begrijp zou ik moeten beginnen bij de stopcontact waar de 220v binnenkort moeten beginnen? Deze heb ik inderdaad nog niet gecheckt.

Groet, Inge

Ps ik vind het niet bezwaarlijk om naar den bosch te rijden.

Bericht 03 Apr 2019 07:59

Hallo Demiker,

Dank je wel, ga ik zeker meenemen.

Groet, Inge
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Apr 2019 08:57

Hoi ingelu, misschien is je verlengkabel niet ok. Heb ik ook een keer gehad, weliswaar niet in de camper maar thuis. Ik heb er geen probleem mee als jij naar vlijmen komt, maar er zal ongetwijfeld in de buurt van Amsterdam ook wel iemand zijn die je kan helpen. Zoniet koffie staat klaar. Maar nogmaals begin bij het begin en probeer te achterhalen wanneer het gebeurd. Ik neem aan dat je diegene die de electro gecontroleerd heeft dezelfde vraag gesteld hebt, wat zegt die er van?
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Apr 2019 11:39

Wat ik mij afvraag is het niet de aardlekschakelaar die eruit gaat?
Olaf Langelaar
Hymer S660 automaat 1989 OM602 MTM 4,6 ton zelfbouw levelsysteem

Alles wat je weet, weet je van een ander!

CAMPER DIEM!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Apr 2019 12:00

De vraagsteller zei volgens mij dat soms de zekering in de camper sprong en soms die van de camperplaats.
Aangezien het hier een oude camper betreft denk ik niet dat er een aardlekschakelaar aanwezig zal zijn.
Ook omdat niet altijd dezelfde uitspringt gaat het waarschijnlijk geen overbelasting zijn. Die van de camperplaats is meestal lichter dan die in de camper, bijgevolg zal die eerder afspringen bij overbelasting.
Ik ben er bijna zeker van dat er een apparaat kortsluiting geeft, hoogstwaarschijnlijk een koffiezet of iets dergelijks.
Maar zoals ik hierboven vermeldde kan je dat maar op één manier testen, alles uittrekken (stopcontacten, niet kleren :D ) en één voor één insteken.
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Apr 2019 12:58

De camper is van 1998 waarom zou daar geen aardlekschakelaar in zitten ? Die van mij is van 1996 en daar zit er ook één in. Maar zoals jij zegt over alle 220 gebruikers uit schakelen zou normaal gezien de oplossing kunnen zijn, maar dit had ik in mijn eerste reaktie al aangegeven, maar dat is al geprobeerd en hielp niet. Ik zou ook eens goed kijken naar de aansluitkabel, ik heb al meegemaakt dat er in de kabel een beschadiging zat en als de kabel in nat gras lag sprong de stop er uit.
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Apr 2019 14:12

eribajantje schreef:De camper is van 1998

Ah, dat had ik nog niet gezien, dan zou het wel moeten ja.

ik heb al meegemaakt dat er in de kabel een beschadiging zat en als de kabel in nat gras lag sprong de stop er uit

Dan zou niet de stop van de camper eruit vliegen maar die van de camperplaats als ik het goed heb.
Gebruikers-avatar

Bericht 03 Apr 2019 14:32

Zitten er extra zaken/aansluitingen ingebouwd naast de originele aansluitpunten?
Misschien dat er ergens een kabel niet goed is aangesloten of op een plek is gelegd waar hij is doorgesleten of beschadigd. Originele kabels worden vaak gebundeld en liggen vast, extra ingebouwde dingen niet altijd
Gebruikers-avatar

Bericht 05 Apr 2019 17:29

Vraag iemand met een megger apparaat om het hele circuit even door te meggeren.
Dat is met 5 minuten gebeurd.
Je test dan de isolatie waarde tussen de bedrading bij welke (hoog) spanning deze doorslaat.
Gebruikers-avatar

Bericht 05 Apr 2019 18:14

ik zit het net te lezen en u zegt dat de stoppen er uit springen, ik ga er van uit dat het automaten zijn,
hier voor zou nog een aardlek moeten zitten.
Er zijn dus twee groepen in de camper, eerst de ene uit schakelen en kijken wat er blijft werken en dan de andere
en kijken welke verbruiker daar op zit.
heb al een keer meegemaakt dat men in de camper de groepen weer bij elkaar gevoegd had en dat het bij gebruik van
een bepaalde wandcontact doos ook alles er uit ging.
gewoon eens goed laten doormeten door iemand die er verstand van heeft

Bericht 08 Apr 2019 19:56

Hallo allemaal,

Even een korte update van de werkzaamheden van het afgelopen weekend.

Ik stak de stekker inneemt stopcontact en gelukkig ;) de stoppen sloegen door. Ik ben begonnen bij het stopcontact aan de buitenkant van de camper. Na het verwijderen zag de binnenkant van het stopcontact er goed uit. Toch de aansluitingen even opnieuw aangelegd en toen weer bevestigd. Helaas toen sloegen de stoppen niet meer door, maar ik had ook niets veranderd.

Na een nachtje slapen besloten om alle niet camper eigen 220v aansluitingen los te koppelen voor onze komende vakantieweek. Hopelijk blijven de stoppen dan gewoon aan.

Over de aardlekvraag, ik denk dat wij een gecombineerde schakelaar/zekering hebben. Wij hebben twee zekeringen/aardlekschakelaar op de EBL zitten.

Ik hou jullie op de hoogte.

Groet,

Inge
Gebruikers-avatar

Bericht 08 Apr 2019 20:26

Fijne dagen en succes, ik ben benieuwd.
Gebruikers-avatar

Bericht 29 Apr 2019 16:22

Is er al iets bekend over hoe de situatie nu is.
Gebruikers-avatar

Bericht 18 Jul 2019 13:03

Misschien niet terecht , maar waarom wel op het forum vragen stellen en dan vervolgens niets meer laten weten hoe het nu gesteld is :cry:
Gebruikers-avatar

Forum Beheerder

Bericht 18 Jul 2019 13:04

Ingelu is na 8 april niet meer aangemeld/ingelogd geweest op het forum :roll:

Ik denk dat het probleem is opgelost.
Patrick
(Forumbeheerder)
Volg ons op twitter "@campertrip"
Ons bussie: http://www.onze-camper.eu

Leef je leven en geniet,
Maar beperk een ander niet!

Afbeelding
Gebruikers-avatar

Bericht 18 Jul 2019 19:14

Hun probleem misschien wel, maar ........, ik denk dat je wel weet wat ik er van vind.
Volgende

Terug naar Elektra