Reflectors

Hier kun je alles kwijt en vragen over APK, Camper-keuringen en veiligheids-eisen

Moderator: Patjo

Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jun 2018 09:09

Reflectors

Hallo allemaal,

Volgens de keurmeester van mijn apk station moeten er aan de achterzijde extra reflectors geplaatst worden , ik vind zijn uitleg niet duidelijk, iemand hier ervaring mee ?
Volgens de keurmeester is een plakreflector op het achterlicht voldoende, maar op die plaats zit achter het rode gedeelte een lampje dus als ik daar iets over plak zie je het achterlicht niet meer branden.
Op mijn vraag waar plak ik het dan was het antwoord in de buurt van het achterlicht, maar daar is geen vlakke plaats om fatsoenlijk te plakken vandaar deze post om jullie mening te horen

Bericht 26 Jun 2018 14:20

Re: Reflectors

De achterkant van een auto moet volgens de wet voorzien zijn van 2 reflectoren. Hoe het precies zit met de afstanden ten opzichte van midden/zijkant/onder weet ik zo niet, zitten per bouwjaar soms nog verschil in de eisen.
Zitten er in de achterlichtglazen geen reflectoren?
Kan zijn dat glazen een keer gewisseld zijn, hadden we op de Hymer ook, zaten imitatie glazen op, veel helderder dan de oude, maar heb ook een paar reflectoren op de bumper gezet.
.
MB LP913 Diesel. Electrisch rijden doe ik op de kermis
Als men zich tegenover de idiote maatregelen net zo zouden opstellen als tegenover het vuurwerkverbod, dan waren we allemaal weer vrij
Foutje? Nee, een nieuwe manier die niet werkt

Bericht 26 Jun 2018 14:29

Links en rechts dezelfde gebruiken, maar dat is ook om te zien het beste en ook refectoren moeten voorzien zijn van E-keur, dit nog even ter aanvulling :D
.
Als men zich tegenover de idiote maatregelen net zo zouden opstellen als tegenover het vuurwerkverbod, dan waren we allemaal weer vrij
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jun 2018 16:30

De verlichting zijn originele Hella lampen, de keurmeester vond de reflectie niet voldoende.
Ik heb inmiddels de RDW om opheldering gevraagd, het zijn tenslotte de af fabriek gemonteerde lampen ben benieuwd wat voor antwoord ik daar krijg.
Maar twee reflectors op de bumper zou bij mij ook kunnen maar ik nog even tijd moet 9 juli naar de. Apk.
Gebruikers-avatar

Bericht 26 Jun 2018 20:11

gewoon 2 reflectoren met magneet strip monteren en nadien erweer afhalen.....en of 2 reflectoren over de oude in het achterlicht plaatsen......zitten deze samen ..dus achterlicht en reflector dan direct onder de lampen plaatsen.

gr harm

Bericht 27 Jun 2018 07:17

eribajantje schreef:de keurmeester vond de reflectie niet voldoende.

Hij kan dit niet zomaar zeggen, dan moet hij dit gemeten hebben, maar dit is volgens mij niet verplicht om daar apparatuur voor te hebben. Verder mag een reflector niet vuil zijn, soms zit er wel vuil in het achterlichtglas tussen buitenkant en reflector, dat zou wel een punt kunnen zijn, maar ook hier zullen weer minimale eisen voor zijn, niet elk vuiltje is misschien meteen afkeur. Een dof en uitgeslagen achterlichtglas kan ook tegenwerken, proberen wat te poetsen met wat koper of zilverpoets. Helpt binnenin schoonmaken niet? Glas er af halen, zien of het reflectordeel er misschien uit kan en met een sopje alles proberen wat meer helder te krijgen.
.
Gebruikers-avatar

Bericht 27 Jun 2018 09:37

Inderdaad niet te meten, dus willekeur van keurmeester , er is niets verkleurd of vuil.
Rijdt al jaren zo rond en nu is het 1 keer niet goed.
Gebruikers-avatar

Bericht 27 Jun 2018 16:43

eerst even met de afkeurpunten laten afmelden als afgekeurd en dan herkeuring aanvragen bij rdw.....dus keurmeester keurt af en op hetzelfde moment bel je met de rdw en vraag je een herkeuring aan. dan komt er iemand van de rdw en kijkt of het terecht is......is het terecht die afkeur dan kost het je geld....zo niet dan kost het de keurmeester punten en jij bent waarschijnlijk dan voorlopig niet meer welkom :lol: :lol: :lol: :lol: 8-) 8-)

gr harm

Bericht 28 Jun 2018 07:29

Of je koopt bij een automaterialenzaak een paar goedkope reflectoren, plakt ze met een stukje dubbelklevend tape op de bumper en haalt ze er daarna weer af en bewaren. Volgend jaar naar een ander apk keuringstation en mochten ze daar hetzelfde afkeurpunt hebben, gewoon weer ff plakken :D

Je kunt natuurlijk eerst even een afkeurrapport (dus niet zo maar wat op een paiertje geschreven of mondeling doorgegeven) met de afkeurpunten en tijdstip afmelden vragen zoals Harm al zei, misschien geeft alleen de vraag naar het rapport al wat bedenkingen.
.
Gebruikers-avatar

Bericht 29 Jun 2018 14:40

Ik heb de volgende oplossing gebruikt, goed gekeurde reflecterende tape, wordt bij vrachtwagens ook gebruikt. We zullen 9 juli wel zien of het goed is zoniet plak ik er orginele plakreflectors op en dan moet de keurmeester maar vertellen waar.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bericht 30 Jun 2018 07:28

Benieuwd, staat dus e-keur in?
.
Gebruikers-avatar

Bericht 30 Jun 2018 16:33

Ja Reinier met e keur

Bericht 30 Jun 2018 16:41

Rood, geen driehoek en E-keur, moet goed komen denk ik, maar misschien dat ze volgend jaar zeggen dat er te veel reflectoren op zitten, 2 in de achterlichten en 2 op de bumper :shock:
.
Gebruikers-avatar

Bericht 30 Jun 2018 20:48

Heb het probleem ook gehad bij onze camper, heb twee losse reflectors gehaald bij de automaterialenzaak en onder de achterlichten geplakt en ik haal ze er niet weer af om gezeur voor de volgende keuring te voor komen.
Is het niet zo dat bij oudere voertuigen de reflectie verdwijnt door ouderdom?
Bij onze personenauto precies hetzelfde verhaal, daar heeft de keurmeester twee reflectors met een magneetstrip op de brugkolom zitten voor het geval er een steekproef komt.
Groetn, Appie uut een zunnig oord.

Europa is veel te mooi om er over heen te vliegen, daarom doen wij het met de camper.
Te volgen op ons blog De Boer op toer

Renovatie Clou liner 1985: Facebook en Blog

Bericht 01 Jul 2018 07:57

a.de.boer schreef:Is het niet zo dat bij oudere voertuigen de reflectie verdwijnt door ouderdom?

Kan door het ouder worden van het kunststof of door vuil. In oudere achterlichten zit vaak alleen een geribbeld stuk kunststof en daar overheen het kunststof van de buitenkant. Ook kan daar in de loop der jaren vuil tussen komen. Nieuwe achtelichten hebben vaak net zo'n spiegellaag als de koplamp, lijken daarom met wat zonlicht er op ook wel aan te zijn, zo helder 8-)
.

Terug naar Alles over APK en Camperkeuringen